رایزنی شورای علمای شیعه افغانستان با دولت طالبان درخصوص رسیدگی به مشکلات شیعیان
(last modified 1400-12-02T05:02:53+00:00 )
حوت 02, 1400 09:32 Asia/Kabul
  • رایزنی شورای علمای شیعه افغانستان با دولت طالبان
    رایزنی شورای علمای شیعه افغانستان با دولت طالبان

معاونین شورای علمای شیعه افغانستان در دیدار با مسئولان دولت طالبان در این کشور درباره مطالبات جامعه شیعیان رایزنی کردند.

پیش از این نیز بارها هیاتی از شورای علمای شیعه افغانستان با مقامات طالبان درباره تشکیل دولت فراگیر در این کشور گفت‌وگو کردند.

استاد محمد اکبری معاون شورای علمای شیعه افغانستان  در دیدار با «خیرالله خیرخواه» وزیر اطلاعات و فرهنگ دولت طالبان، درباره نقش شیعیان درآینده این کشور بحث و تبادل‌نظر کرد.

در همین حال، «محمد اکبری» و «سید حسین عالمی بلخی» معاونین شورای علمای شیعه افغانستان به همراه هیاتی با «عبدالسلام حنفی» معاون رئیس دولت طالبان دیدار و درباره وضعیت سیاسی، امنیتی و اجتماعی افغانستان گفت‌وگو کردند.

در شش ماهی که از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان سپری شده است، بارها مقامات متنفذ واعضای شورای علمای شیعه افغانستان از هر فرصتی برای رایزنی با مقامات این گروه برای طرح درخواست های شیعیان و بررسی راههای تحقق آن استفاده کرده اند.

جامعه شیعیان افغانستان نیز همانند سایز اقشار و اقلیت ها در این کشور در گام اول خواستار تامین امنیت کامل توسط دولت طالبان هستند.

گروه طالبان در روزهای نخست تسلط بر کابل وعده داد که امنیت را برای همه  مردم افغانستان تامین خواهد کرد و زمینه را برای تشکیل دولتی فراگیر در این کشور فراهم می کند.

برغم وعده های مکرر دولت طالبان برای تامین امنیت و پاسخ به مطالبات همه گروه ها در افغانستان، اما تاکنون این وعده ها  محقق نشده است.

در اکتبر گذشته دوحمله تروریستی به نمازگزاران شیعی در دو نمازجمعه در ولایات قندوز و قندهار که صدها شهید و مجروح برجای گذاشت، انتقادهای گسترده ای را علیه دولت طالبان بدنبال داشت.

برغم آنکه بارها جامعه شیعیان افغانستان خواستار توجه جدی دولت طالبان برای مقابله با تهدیدات علیه شیعیان شده اند اما همچنان اقلیت ها در این کشور با مخاطرات جدی از سوی گروه های تروریستی مواجه هستند.

این گمانه وجود دارد که چنانچه دولت طالبان نتواند امنیت را به عنوان اصلی ترین نیاز جامعه افغانستان برآورده کند با اعتراض های گسترده و حتی هرج و مرج مسلحانه در این کشور مواجه خواهد شد و پایه های حکومت طالبان در معرض خطر قرار می گیرد.

جامعه شیعیان افغانستان علاوه بر آنکه انتظار دارد تا دولت طالبان با تهدیدات موجود علیه آنان مقابله کند، خواستار مشخص شدن نقش و جایگاه شیعیان در آینده سیاسی این کشورهستند.

با توجه به آنکه دولت طالبان تاکنون برنامه ای برای نحوه مشارکت اقدام مختلف در آینده سیاسی افغانستان ارائه نکرده است به طور طبیعی جایگاه و نقش اقلیت های مذهبی، گروه های سیاسی و قومی در ساختار حکومت این کشور مشخص نیست.

بنابراین تازمانی که طالبان اراده ای برای تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان نداشته باشند، انتظار نمیرود که رایزنی های اقوام، گروه ها و اقلیت های مختلف در این کشور برای مشخص شدن نقش انان در آینده سیاسی افغانستان، نتیجه مشخصی داشته  باشد.

اگرچه باید توجه داشت که تببین مطالبات و طرح خواسته های گروه های مختلف درافغانستان برای دولت طالبان ضرورتی انکار ناپذیر است تا مقامات این گروه بدانند که مردم این کشور نیازهایی دارند که حاکمیت باید برای تحقق انان تلاش کند.                 

 وعده طالبان برای رسیدگی به مشکلات شیعیان افغانستان

کلیدواژه