علمای شیعه و حزب وحدت مردم افغانستان بر مسوولیت طالبان در قبال حادثه دایکندی تاکید کردند
(last modified 1403-06-23T12:15:32+00:00 )
سنبله 23, 1403 16:45 Asia/Kabul
  • علمای شیعه و حزب وحدت مردم افغانستان بر مسوولیت طالبان در قبال حادثه دایکندی تاکید کردند
    علمای شیعه و حزب وحدت مردم افغانستان بر مسوولیت طالبان در قبال حادثه دایکندی تاکید کردند

شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای با محکومیت حمله تروریستی اخیر داعش در ولایت دایکندی تصریح کرده است: تکرار این حوادث فجیع در کشور، نشان می‌دهد که علی‌رغم برخی ادعاها، سلسله اعمال وحشیانه کشتار مردم بی‌گناه همچنان ادامه دارد.

به گزارش رادیو دری؛ شورای علمای شیعه افغانستان در این بیانیه، شهادت ۱۴ تن از افراد ملکی ولایت دایکندی را در حمله گروه تروریستی داعش در مسیر دایکندی- غور محکوم کرده و مجازات عاملان این جنایت را خواستار شده است.

در این بیانیه تاکید شده است: بی تردید مسوولیت حتمی حکومت است که بیش از پیش با این ناامنی ها به صورت جدی مقابله کند.

 شورای علمای شیعه افغانستان این جنایت هولناک را به شدت تقبیح کرده و ضمن آرزوی علو مقام برای شهدا و شفای مجروحان و نیز تسلیت به خانواده‌های داغدار از مسوولان امنیتی حکومت طالبان خواسته است که هر چه زودتر عاملان این جنایت هولناک را دستگیر کنند و به جزای اعمال ننگین شان برسانند.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان هم در واکنش به کشتار شیعیان هزاره در مرز بین ولایت دایکندی و غور در پیامی تصریح کرد: مسؤولیت این فاجعه که زنجیره ای از قتل عام ها و کشتار نظام مند هزاره‌ها و شیعیان افغانستان است به دوش امارت گروه طالبان است.

محمد محقق افزود: حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان این عمل دد منشانه را به شدت محکوم می‌کند و از گروه حاکم طالبان می‌خواهد که با مجازات قاتلان، موجبات امنیت روانی و فیزیکی مردم را فراهم کنند و در صورت بی توجهی به این موضوع، مسؤولیت این فاجعه به دوش آنان خواهد بود.

وی همچنین از جامعه جهانی خواسته که طالبان را نسبت به آنچه او آپارتاید مذهبی و قومی در افغانستان خوانده است، ‌پاسخگو سازند.

افراد مسلح ناشناس، عصر روز پنج شنبه، موتر حامل شماری از باشندگان  ولسوالی سنگ‌تخت و بندر این ولایت را که به استقبال زائران کربلا رفته بودند، متوقف و آنان را تیرباران کردند.

بر اساس آخرین آمارها، حمله افراد مسلح ناشناس به شیعیان ولایت دایکندی عصر روز گذشته 14  کشته و 4  زخمی برجای گذاشت.

داعش مسوولیت این حمله را پذیرفته است.

آمادگی سفارت ایران در کابل برای همکاری در مجازات عوامل جنایت تروریستی در دایکندی

شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی افغانستان جنایت دایکندی را محکوم کردند

کلیدواژه