حوت 05, 1400 10:41 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: اعزام نیروهای نظامی جدید طالبان به ولایت بامیان افغانستان از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حملات نظامی علیه این گروه در فصل بهار است.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اعزام یک گروه 1500 نفری از نیروهای نظامی طالبان به ولایت بامیان گفت: این نیروها غیر بومی هستند و دلیل اعزام آن ها شرایط پیچیده به وجود آمده برای طالبان در سطح داخلی و خارجی است که می خواهند نقاط ضعف خود را از بین ببرند و تسلط خود را تحکیم کنند.

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس افغانستان افزود: هم زمان با اعزام این نیروها به بامیان گزارش هایی از حملات سنگین نیروهای هوایی و زمینی طالبان به مواضع نیروهای ضد طالبان در پنجشیر و نیز حضور چهره های برجسته طالبان مانند ملا یعقوب سرپرست وزارت دفاع طالبان در این ولایت منتشر شده و

به نظر می رسد که طالبان می خواهند قبل از فرا رسیدن بهار عملیات پیشگیرانه ای را قبل از اینکه گروه های مخالف فرصت جنگ پیدا کنند، روی دست بگیرند تا از تحرکات نظامی احتمالی مخالفین در بهار جلوگیری کنند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: به این لحاظ طالبان نقاطی را که فکر می کنند حساس است و در آنجا نفوذ مردمی و جایگاه اجتماعی قابل توجهی ندارند و نیروهای تشکیلاتی خودشان در آنجا اندک هستند، شناسایی کرده اند تا بتوانند بسترهای مدیریت این مناطق را در بهار پیش رو فراهم کنند.

به گفته مبلغ پنجشیر به عنوان یک نقطه حائز اهمیت و استراتژیک در جنگ های ضد طالبان طی سی سال گذشته مطرح بوده و اگرچه به نظر نمی رسد بامیان در حال حاضر خطری را متوجه طالبان کند و احساس نشده که مردم هزاره جات علیه طالبان قصد عملیات نظامی داشته باشند اما ممکن است به عنوان نقطه دوم احساس خطر برای طالبان مطرح باشد و گمان می رود که چنین وضعیتی را در مناطق دیگری مانند فاریاب، بدخشان و برخی مناطق دیگر هم شاهد خواهیم بود.

این فعال رسانه ای افغان اظهار کرد: در بعد داخلی و خارجی اتفاقاتی رخ داده که باعث پیچیدگی کار طالبان شده است؛ در بعد داخلی طالبان خلاف ادعایی که در ابتدای تسلط بر کابل داشتند به سمت ایجاد یک حکومت فراگیر حرکت نکردند و هیچ نشانه ای هم از اینکه طالبان قصد داشته باشند ساختاری ایجاد کنند که مورد توجه و رضایت مردم افغانستان باشد مشاهده نشده، در طول شش ماه گذشته طالبان می توانستند حداقل برنامه خود را برای آینده افغانستان اعلام کنند. آنان می توانستند یک دوره گذار را معین کنند و بگویند در طول این دوره به سمت تدوین قانون اساسی جدید می رویم یا قانون اساسی فعلی را می پذیریم و در کل نقشه راه خود را مشخص کنند. اما وقتی طی شش ماه حرفی از نقشه راه آینده نزنند به این معنی است که وضعیت موجود را وضعیت مطلوب می دانند و حکومت موقت فعلی در حقیقت حکومت دایمی شان است و با وقت کشی به دنبال تحکیم تسلط خود بر جغرافیا هستند.

وی عنوان کرد: در بعد خارجی هم اختلافات موجود بین طالبان و برخی کشورهای همسایه افغانستان و درگیری های کوچک مرزی باعث افزایش نگرانی همسایگان شده که شرایط را برای این گروه پیچیده کرده و نگرانی ها از نفوذ جریان های افراطی از افغانستان به پاکستان و کشورهای آسیای میانه هم مزید بر علت شده است.  از اینرو به نظر می رسد که طالبان نتوانسته اند به تعهداتی که به کشورهای همسایه داده بودند تا زمانی که به قدرت رسیدند نگرانی های آن ها را رفع کنند، عمل کنند.

مبلغ در مورد انتشار اخباری مبنی بر سفر جنرال نجم الدین رئیس استخبارات پاکستان به ترکیه و ملاقات با رهبران مخالف طالبان هم گفت: اگرچه این سفر از سوی منابع پاکستانی تکذیب شده اما سفر انجام شده و بیانگر نارضایتی از طالبان حتی در بین پاکستانی ها است و اینکه می خواهند در همکاری با مخالفان طالبان این گروه را مدیریت و کنترل کنند. در کشورهای عربی هم اختلاف نظراتی در مورد حمایت یا مخالفت با طالبان وجود دارد.

وی اضافه کرد: این مسایل شرایط پیچیده ای را برای طالبان ایجاد کرده و آنان را به این نتیجه رسانده که اگر بخواهند حکومت خود را دوام بدهند باید نقاط ضعف خود را از نظر نظامی شناسایی کرده و از بین ببرند و اعزام نیروهای غیر بومی طالبان به مناطق مرکزی افغانستان و از جمله بامیان در همین راستا قابل ارزیابی است.

 

کلیدواژه