حوت 16, 1400 11:50 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: اینکه افغانستان یک اردوی 350 هزار نفری داشته باشد در حال حاضر فقط در حد یک خواسته و آرزو است و عملی شدن آن نیاز به فراهم شدن زمینه دارد.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس حکومت موقت طالبان مبنی بر اینکه در نظر است یک اردوی 350 هزار نفری برای افغانستان تشکیل شود، اظهار داشت: وی آرزو دارد که چنین اردویی تشکیل شود اما با توجه به شرایط موجود اجرایی شدن آن در آینده نزدیک ممکن نیست.

وی تصریح کرد: کشمکش هایی بین شرق و غرب به وجود آمده که بر اوضاع افغانستان هم تاثیرگذار است.

این استاد دانشگاه کابل عنوان کرد: از سوی دیگر تا زمانی که مشکلات و کشمکش های داخلی در افغانستان حل نشود هرقدر  اردوی قوی داشته باشد به صلح و امنیت دست پیدا نمی کند. ضمن اینکه افغانستان طرف جنگ با کشورهای بزرگ نیست که بخواهد با این تعداد سرباز بجنگد  و از خود دفاع کند.

به گفته فانوس افغانستان در شرایطی قرار دارد که باید زندگی سیاسی و اجتماعی خود را به گونه ای شکل دهد که تضادهای داخلی و خارجی از بین برود. در حالی که افغانستان یک کشور فقیر و جنگ زده است تنها با داشتن یک ارتش قوی اگر هم تشکیل شود نمی تواند به ملزومات و مطالبان مردم برسد.

وی در مورد این اظهارات مولوی حنفی که حکومت طالبان به دنبال یک اردوی مستقل و غیر وابسته به بیگانگان است هم اظهار کرد: این موضوع هم اکنون فقط در حد یک خواسته است. هیچ کشوری نمی خواهد تحت فرمان کشورهای خارجی قرار داشته باشد. اما با شرایط موجود در دنیا و افغانستان و امکانات اندکی که وجود دارد برآورده کردن این خواست ها و آرزوها دور از ذهن به نظر می رسد.

این کارشناس سیاسی گفت: افغانستان باید با تعامل و تفاهم با جهان برای استخراج معادن، مهار آب ها و منابع خود تلاش کند تا به این خواسته ها و آرزوها برسد و از جمله یک اردوی قوی، مجهز، کارآمد و متکی به خود تشکیل دهد.

فانوس در مورد چگونگی کنترل نیروهای پلیس و نیروهای نظامی برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و تاکید مقامات طالبان بر این موضوع هم عنوان کرد: هر حکومتی می خواهد با اجرای قانون کشور خود را اداره کند نه با خودسری ها اما ضروری است که شرایط اجرای قانون و قانون مداری هم فراهم شود.

 

کلیدواژه