تقدیر سازمان ملل متحد از نقش ایران در مبارزه با مواد مخدر
(last modified 1400-12-26T07:34:25+00:00 )
حوت 26, 1400 12:04 Asia/Kabul
  • تقدیر سازمان ملل متحد از نقش ایران در مبارزه با مواد مخدر
    تقدیر سازمان ملل متحد از نقش ایران در مبارزه با مواد مخدر

رئیس هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد، اقدامات جمهوری اسلامی ایران را در زمینه مبارزه با مواد مخدر ستود.  

"جاگیت پاوادیا " رئیس هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل در دیدار با "اسکندر مومنی" دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در وین گفت: اقدامات ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر و ارتباط‌ مستمر ایران با ساختارهای سازمان ملل متحد، قابل تقدیر است.

"اسکندر مومنی" دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران هم در این دیدار با تاکید بر آمادگی ایران برای ادامه همکاری با سازمان ملل و ساختارهای وابسته به آن اظهار کرد، توجه به تولید و قاچاق روزافزون مواد مخدر شیشه از مبدا افغانستان ضروری است.

شصت و سومین اجلاس سالیانه کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد از روز دوشنبه در مقر اروپایی این سازمان در وین آغاز به‌کار کرده است و تا روز جمعه  ادامه خواهد داشت.

در این اجلاس، سند همکاری مشترک ایران و دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد نیز امضا شد. براساس این سند قرار شد از سوی سازمان ملل درخصوص تجهیزات و آموزش، کمک‌هایی به ایران به ویژه در حوزه مواد مخدر و مبارزه با روان‌گردان‌ها ارائه شود.  

جمهوری اسلامی ایران به‌ دلیل همسایگی با کشور افغانستان که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان محسوب می شود همواره در معرض قاچاق این مواد به قصد ترانزیت به کشورهای اروپایی قرار دارد.

این در حالی است که به رغم قرار داشتن ایران در خط مقدم مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر، ایران تقریباً هیچ حمایتی در این نبرد پر هزینه دریافت نمی‌کند؛ بیش از چهار هزار نفر از نیروهای نظامی ایران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر شهید و هزاران نفر نیز زخمی شده اند. ایران همچنین در شرایطی که تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی آمریکا قرار دارد، سالانه حدود ۳۵۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌ کند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، در سال 2019 ۹۰ درصد تریاک، ۷۰ درصد مرفین و ۲۰ درصد هرویین جهان توسط ایران کشف شده است.  

نکته مهم در این زمینه افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان پس حضور نظامی آمریکا در آن کشور است. در سال ۲۰۰۰ میلادی، کل تولیدات مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود و در سال ۲۰۱۸ این رقم به ۹ هزار تن رسید یعنی تولید و کشت مواد مخدر چهل و پنج برابر افزایش یافت. در واقع حمله نظامی آمریکا به افغانستان موجب گسترش فقر، ویرانی، بیکاری و فساد در این کشور شد که این از دلایل اصلی افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان محسوب می شود. بنا به گزارش سازمان ملل متحد مساحت مزارع کشت خشخاش در افغانستان در پی اشغال این کشور توسط آمریکا، ده ها برابر افزایش یافت.

«جان استاکول» از عوامل سابق وابسته به سازمان سیا در گفت وگو با "دیلی استار" افشا کرده است، سیا بخش عمده مواد مخدر افغانستان را به بیرون قاچاق کرد و در حقیقت تجارت هروئین به دست نیروهای این سازمان هدایت می شد.

تولید و قاچاق مواد مخدر از جمله منابع اصلی تامین مالی گروههای تروریستی نیز محسوب می شود. بر همین اساس، افزایش روزافزون تولید مواد مخدر در افغانستان و قاچاق آن برای انتقال به اروپا و آمریکا، تهدیدی جدی برای ایران است که بیش 900 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. ایران برای مقابله با قاچاقچیان و جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر، اقداماتی همچون دیوارکشی، ایجاد پاسگاه های مرزی، نصب دوربین، سیم خاردار و حفر کانال در مرزهای شرقی خود انجام داده است.

بدیهی است، رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر متوازن است و بر لزوم مبارزه همه جانبه با مواد مخدر تاکید دارد به گونه ای که همراه با رویکرد مقابله‌ای، به رویکردهای درمان، پیشگیری و توانمندسازی نیز توجه جدی دارد که البته نیازمند مشارکت همه کشورها و سازمان ملل در تامین منابع مالی لازم با هدف برون رفت از معضل جهانی تولید، قاچاق و اعتیاد به مواد مخدر است.

تمجید سازمان ملل از تلاش های ایران در مبارزه با مواد مخدر

کلیدواژه