طالبان مساله بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را به گروگان گرفته اند
(last modified 1401-01-04T10:03:28+00:00 )
حمل 04, 1401 14:33 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حکومت موقت طالبان مساله بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم را به گروگان گرفته اند تا از این طریق به خواسته های خود دست پیدا کنند.

ضیاء دانش در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به بسته ماندن مدارس دخترانه بالاتر از صنف (کلاس) ششم در افغانستان در آغاز سال تحصیلی جدید در حالی طالبان قبلا اعلام کرده بودند تمام مدارس دخترانه باز خواهد شد، اظهار داشت: طالبان با گرو کشی از مساله مدارس دخترانه و موضوع زنان می خواهند جامعه جهانی را به تن دادن به خواسته هایشان وادار کنند.

وی در خصوص اعلام جدید حکومت موقت طالبان مبنی بر اینکه مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم در افغانستان تا اطلاع ثانوی باز نمی شوند، گفت: مسدود نگه داشتن دروازه های مدارس دخترانه در افغانستان از سوی طالبان سه دلیل عمده دارد؛ یکی اعمال فشار بر جامعه جهانی و مردم افغانستان است و تلاش می کنند از این طریق فشار وارد کنند تا به خواسته های خود در خصوص کسب مشروعیت، مسایل اقتصادی و روابط با بیرون برسند و از بحث مدارس دخترانه به عنوان گرو کشی استفاده می کنند.

این کارشناس سیاسی افزود: موضوع دیگر این است که گروه های افراطی زیادی در درون طالبان وجود دارند که هنوز با مساله زنان کنار نیامده اند و حکومت طالبان می خواهد رضایت آن ها را هم جلب کند و دیگر این است که هنوز افکار قبیله ای و سنتی در مناطقی که پایگاه و خاستگاه طالبان است با تحصیل دختران و حضور زنان در جامعه مشکل دارند و طالبان به دنبال جلب رضایت آن ها هم هستند.

به گفته دانش با این وضعیت بعید است که در آینده نزدیک شاهد باز شدن مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم از سوی طالبان باشیم، به نظر می رسد طالبان تصمیم گرفته اند از مساله زنان به عنوان ابزار و گروگان برای حل مشکلات خود با جامعه جهانی استفاده کنند و تا زمانی که معاملاتی در این خصوص انجام نشود مساله آموزش، اشتغال و حقوق اساسی زنان همچنان با مشکل روبرو خواهد بود.

وی با اشاره به واکنش های داخلی و بین المللی به بسته ماندن مدارس دخترانه در افغانستان گفت: طالبان با عملکرد خود نشان داده اند که توجهی به افکار عمومی در سطح داخلی و بین المللی ندارند و با لجاجتی که اختیار کرده اند تلاش می کنند نشان دهند بدون توجه به واکنش های عمومی عمل می کنند، آنان در گذشته هم همین گونه عمل کرده اند.

دانش عنوان کرد: مساله زنان با توجه به حساسیتی که در سطح داخلی و بین المللی دارد به نقطه کشمکش بین مردم افغانستان و جامعه جهانی با طالبان تبدیل شده، طالبان فکر می کنند که می توانند از این نقطه بهره برداری سیاسی، اقتصادی و امنیتی داشته باشند و تلاش می کنند از این طریق معامله پرسودی انجام داده و به منافع خود دست پیدا کنند.

 

کلیدواژه