حمل 17, 1401 15:22 Asia/Kabul
  • اما و اگر‌های ممنوعیت کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان
    اما و اگر‌های ممنوعیت کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان

دستور ملاهبت الله آخوندزاده رهبر طالبان مبنی بر ممنوعیت کشت خشخاش ، تولید و قاچاق تریاک و انواع مواد افیونی در افغانستان ابلاغ شد. 

افغانستان یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین تولید کنندگان تریاک در جهان است.

گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن بر افغانستان از 15 اوت 2021 از جامعه جهانی خواست که برای ریشه کن کردن کشت خشخاش و یافتن کشت جایگزین به منظور جلوگیری از تولید تریاک با آنها همکاری کنند تا کشت آن را به صفر برسانند اما هنوز موفق نشده است .

هم اکنون طالبان بار دیگر در افغانستان به قدرت رسیده و تلاش می‌کند تا برای کسب مقبولیت منطقه‌ای و جهانی در نخستین گام تولید و قاچاق مواد مخدر را در این کشور  ممنوع و کنترل کند .

اما باید یادآور شد که  طالبان در زمانی به قدرت رسیده است که  ۲۰ ولایت افغانستان درگیر کشت گسترده خشخاش هست به طوری که تولید تریاک امسال  در این کشور بیش از ۶ هزار تن برآورد شده است.

 بیش از ۲۲۴ هزار هکتار از زمین‌های این کشور هم اکنون آماده محصول دهی تریاک است.

بیش از چهار میلیون از مردم افغانستان نیز معتاد به مواد مخدر شده اند و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم نیز درگیر تجارت ، کاشت و استحصال مواد مخدر هستند.  

براساس این گزارش باید دید قول و عمل طالبان دراین باره چگونه است ،حالا از یک سو باید فرمان ملا هبت الله اجرایی شود و از دیگر سو نیز  باید بیش از چهار میلیون کشاورز و تاجر را راضی به کشت مناسب و جایگزین کرد. 

در همین حال نگاهی به علل افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان می پردازیم . 

 حمله آمریکا به افغانستان و رونق تجارت مواد مخدر

نگاهی به آمارهای سازمان ملل و نهادهای مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد با حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان و اشغال این کشوردر سال 2001 ، کشت خشخاش نیز در افغانستان رونق گرفته است. 

جنگ، فقر و بازار مناسب مواد افیونی باعث شد تا کشاورزان افغانستانی با کاشت خشخاش روی خوش نشان دهند. بر اساس گزارش سازمان ملل درسال ۲۰۰۴ با رونق کشت خشخاش در مناطق مختلف افغانستان بیش از ۳۴۰۰ تن تریاک در سال ۲۰۰۳ تولید شد که در نوع خود رکورد بود.

برهمین اساس گفته شد بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر از جمعیت افغانستان در روند کاشت و استحصال تریاک فعالیت دارند.

به گفته سید جمال الدین  بهشتی نماینده سابق مجلس افغانستان ، اشغالگران در تجارت پرسود مواد مخدر در این کشور در سال های اشغال دست داشته اند.

دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد ارزش مواد مخدر مبادله شده در افغانستان در سال ۲۰۱۳ بیش از ۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که حدود ۳۵ درآمد ناخالص ملی این کشور را شامل می‌شود.  

از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001  به بهانه مبارزه با ترویسم و تامین امنیت این کشور ، تولید مواد مخدر در افغانستان  افزایش یافته است .

نظامیان آمریکایی در نهایت پس از 20 سال اشغالگری با خفت و سرافکندگی در اواخر ماه اوت 2021  از افغانستان خارج شدند اما تبعات این حضور همچنان در این کشور هست .

 

 

کلیدواژه