حمل 20, 1401 12:51 Asia/Kabul

دیپلمات سابق افغان تاکید کرد: حمله تروریستی در حرم مطهر رضوی (ع) بخشی از یک توطئه بزرگ دشمنان اسلام است که همواره اتحاد و همبستگی مسلمانان را هدف قرار داده اند.

سید نورالله راغی سرکنسول سابق افغانستان در مشهد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری ضمن تسلیت شهادت مظلومانه روحانیون بزرگوار درپی این حمله، به مردم ایران اسلامی، روحانیت معظم و خانواده های شهدا اظهار داشت: اینگونه اعمال جنایتکارانه جدید نیستند و فقط شیوه، کارگزاران و زمان آن تغییر کرده است. اما این حمله در شرایطی صورت گرفته که تروریزم در نزدیکی جمهوری اسلامی ایران حضور دارد و ضرورت برخورد هوشمندانه را بیشتر می کند که این برخورد هوشمندانه در اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران قابل مشاهده است.

وی افزود: با توجه به شکست گروه های تروریستی و افراطی در عراق و سوریه، این گروه ها در حال احیای قدرت و ظرفیت های خود هستند و با سازماندهی حمله ای در بزرگترین مرکز مذهبی مسلمانان و به ویژه شیعیان در جمهوری اسلامی ایران خواستند نمایش قدرتی داشته باشند.

به گفته این دیپلمات سابق افغان این روزها حامیان بین المللی این گروه های تروریستی به فکر تقویت آن ها هستند و روزانه صدها ترورست در حال ورود به افغانستان از کشورهای دیگر هستند و مردم این کشور را بیش از دیگر کشورها هدف قرار می دهند.

راغی با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای تفرقه افکنی مذهبی در میان مسلمانان گفت: این اقدام تروریستی در حرم امام هشتم شیعیان و یکی از امامان تمام مسلمانان جهان اتفاق افتاده در حالی که امامان جزو خانواده پیامبر گرامی اسلام (ص) هستند و مورد احترام تمام مسلمانان جهان از جمله مردم افغانستان قرار دارند و این مردم هیچ گاه در میان خود مشکلات مذهبی نداشته اند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی از سال ها قبل در کنار یکدیگر زندگی می کنند، به عبادتگاه های یکدیگر می روند و پشت سر همدیگر نماز می خوانند و شیعیان و سنی ها فرقی بین شیعه و سنی قایل نیستند بنابراین اعمال تروریستی ربطی به مذهب، قوم و مردم خاصی ندارد.

وی اضافه کرد: تروریزم مرز، دین، مذهب و کشور ندارد و همواره انسان های آزادیخواه و به ویژه مسلمانان را هدف قرار داده و می دهد.

گفتنی است: روز سه شنبه هفته گذشته فردی که تحت تاثیر افکار تکفیری قرار داشته با چاقو به سه طلبه در حرم مطهر رضوی (ع) حمله کرد که یک تن از آنان درجا و یک تن دیگر دو روز بعد به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان به شهادت رسیدند و یک تن دیگر زخمی و در بیمارستان بستری است. فرد ضارب توسط مردم و نیروهای حفاظت دستگیر شد.

 

کلیدواژه