حمل 28, 1401 13:37 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: تا زمانی که طالبان حمایت داخلی و بین المللی را کسب نکنند نمی توانند در برابر حملات پاکستان علیه خاک افغانستان اقدام کرده و پاسخ دهند.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات هوایی پاکستان به مناطق مرزی شرق افغانستان به بهانه حمله طالبان پاکستانی به نظامیان ارتش آن کشور گفت: برای جلوگیری و مقابله با چنین حملاتی در وهله اول حکومت طالبان نیاز به انسجام و هماهنگی بیشتر در میان نیروهای خود دارد و در وهله دوم نیاز به حمایت احزاب، گروه ها، شخصیت ها و مردم افغانستان دارد تا یک حکومت فراگیر ایجاد شود و همچنان به حمایت جامعه جهانی ضرورت دارد تا از تحریم های سیاسی و اقتصادی عبور کنند.

وی افزود: در صورتی که حکومت طالبان به این ملحوظات دست پیدا کند می تواند در برابر حملات پاکستانی ها اقدام کند و هشدار لازم را به پاکستان بدهد تا دست از تعرضات خود بردارد.  

به گفته این کارشناس سیاسی با توجه به تغییراتی که در دولت پاکستان رونما شده طالبان پاکستانی می خواهند از این فرصت استفاده کنند به همین دلیل به حملات خود شدت بخشیده اند و میانجی گری طالبان افغانستان هم نتیجه ای نداده زیرا طالبان پاکستانی نمی خواهند این فرصت را از دست بدهند و به دنبال آن هستند که از این فرصت در جهت اهداف خود استفاده کنند.

مظفری یاد آور شد: در گذشته میانجی گری طالبان افغانستان به این دلیل نتیجه داد که طالبان پاکستان خود را در بن بست می دیدند و از آنجایی که در خاک افغانستان رفت و آمد داشتند و خود را محتاج حکومت طالبان می دیدند ناگزیر از آن تبعیت می کردند اما اکنون شرایط را برای خود مساعد تر می دیدند.

وی عنوان کرد: با توجه به مسایل پیش آمده و بحران سیاسی و اقتصادی در پاکستان، اوضاع در این کشور رو به وخامت است و طالبان پاکستانی با همکاری گروه های سیاسی ناراضی در پاکستان دولت جدید این کشور را با چالش مواجه خواهند کرد.

مظفری گفت: قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و خروج امریکایی ها از این کشور باعث تقویت روحیه طالبان پاکستانی شد و آن ها را به این باور رساند که با برنامه ریزی و مبارزه دقیق و شدید می توانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

وی اضافه کرد: طالبان پاکستانی و افغانستانی در اهداف و سیاست های خود مشترکات زیادی دارند و با توجه به اینکه دولت جدیدی در پاکستان روی کار آمده احتمالا طالبان افغانستان بیش از پیش طالبان پاکستان را تقویت و حمایت خواهند کرد تا به اهداف مشترک خود دست پیدا کنند.

 

کلیدواژه