ثور 04, 1401 13:17 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: ادعای طالبان مبنی بر حصول دستاورد در بخش های مختلف از جمله اقتصاد طی هشت ماه گذشته ادعایی نادرست و غیر قابل قبول است.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ادعای برخی مقامات طالبان در مورد دستاوردهای این گروه در بخش های سیاسی و اقتصادی گفت: سطح زندگی و اقتصاد مردم افغانستان به شدت پایین آمده، بیشتر تجارت خانه ها و کارخانه ها به تعطیلی کشیده شده، فرار سرمایه ها صورت گرفته و سازمان های مردم نهاد تعطیل شده اند، در چنین شرایطی حصول دستاورد ممکن نیست.

وی افزود: در حالی که حکومت طالبان از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده و چرخه سیاسی آن شکل نگرفته شکل گرفتن و فعال شدن چرخه اقتصادی امکان ندارد، تاکنون بانک ها به بیرون متصل نشده اند، تاجران نتوانسته اند تسهیلاتی دریافت کنند و در مرزها هم اتفاق خاصی نیفتاده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی مردم افغانستان با پایین ترین سطح زندگی و معیشت روزگار می گذرانند، بخشی از مردم مجبور به فروش وسایل خانه و اعضای بدن خود شده اند و حتی خبرهایی از فروش فرزندان از سوی برخی افراد به خاطر گذران زندگی سایر فرزندان منتشر شده، با این شرایط سخن گفتن از دستاورد آن هم در بخش اقتصادی ادعایی بیش نیست.

احمد یار در مورد وضعیت صادرات و واردات افغانستان طی ماه های گذشته هم گفت: آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست اما قطعا در پایین ترین سطح قرار داشته، طالبان قوانین گمرکی جدیدی وضع کردند، اگرچه در یک ماه اول تسهیلاتی داده بودند اما پس از آن کم کم تعرفه های گمرکی را تغییر دادند و موانعی بر سر راه تجارت ایجاد کردند که باعث مشکلات زیادی شده و سطح واردات و صادرات را کاهش داده است. ضمن اینکه طی هشت ماه گذشته سرمایه های اصلی از افغانستان خارج شده اند و تعداد اندکی از تاجران و سرمایه گذاران همچنان در داخل افغانستان فعال هستند.

به گفته این کارشناس افغان به رسمیت شناخته نشدن طالبان از سوی جامعه جهانی تاثیر مستقیم بر وضعیت اقتصادی افغانستان دارد، سرمایه جایی می رود که امنیت وجود داشته باشد، امنیت هم زمانی شکل می گیرد که یک کشور با همسایگان و دیگر کشورها روابط نیکی داشته باشد و حکومت به رسمیت شناخته شده باشد.

وی اضافه کرد: در صورتی که یک حکومت به رسمیت شناخته شود، اطمینان و اعتمادی هم در بازار به وجود می آید در غیر اینصورت تاجران و سرمایه گذاران هم اعتماد نمی کنند و به این فکر می کنند که هر لحظه این حکومت ممکن است با فروپاشی مواجه باشد و تغییراتی ایجاد شود که سرمایه های آنان نابود شود به این دلیل کسی سرمایه گذاری نمی کند و اقتصاد روز به روز با مشکل مواجه می شود.

 

کلیدواژه