حکومت طالبان موظف به تامین امنیت تمام شهروندان از جمله اهل تشیع در افغانستان است
(last modified 1401-02-04T11:24:58+00:00 )
ثور 04, 1401 15:54 Asia/Kabul

عضو سابق پارلمان افغانستان تاکید کرد: حکومت طالبان به عنوان حکومت حاکم در افغانستان موظف به تامین امنیت تمام شهروندان از جمله اهل تشیع این کشور است.

داکتر محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: اینکه مقامات طالبان فقط ادعایی در زمینه تامین امنیت تمام شهروندان داشته باشند پذیرفته نیست و این مساله باید در عمل دیده شود که نمی شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به انفجارهای خونین اخیر در مراکز مذهبی، فرهنگی و آموزشی اهل تشیع در ولایت های مختلف افغانستان عنوان کرد: این سوال وجود دارد که آیا طالبان برای تامین امنیت مراکز مذهبی، گروه ها و سازمان هایی که مربوط به جامعه اهل تشیع در افغانستان است به صورت جدی به وعده هایی که می دهند وفادارند؟ اگر هستند باید به صورت رسمی اعلام کنند که مذهب جعفری را به عنوان یک مذهب اسلامی به رسمیت می شناسند که تا به حال چنین نکرده اند.

وی اظهار داشت: اهمیت افغانستان برای کشورهای بزرگ و قدرتمند از گذشته ها بیشتر ژئوپلیتیک بوده تا بتوانند از این جغرافیا همدیگر را رصد کنند و فعالیت ها و تحرکات یکدیگر را زیر نظر داشته باشند چنانکه امریکا که به افغانستان آمد طی بیست سال گذشته می خواست سیاست لیبرال دموکراسی خود را از طریق افغانستان به کشورهای دیگر انتقال دهد و بر کمربند انرژی هم اشراف داشته باشد اما زمانی که دید این حضور و رقابت به نفعش نیست میدان را رها کرد و کشورهای دیگری وارد میدان شدند.

به گفته سلجوقی وقتی در افغانستان ناامنی ها شدت پیدا می کند کشورهای قدرتمند از فضای ناامن این کشور استفاده می کنند تا گروه های مختلف را به سوی کشورهای هدف خود انتقال دهند و یکی از دلایل حضور گروه های مختلف در افغانستان همین مساله است چنانکه اداره امنیت دولت قبلی همواره اعلام می کرد که بیش از بیست گروه تروریستی در این کشور حضور دارند.

این کارشناس سیاسی گفت: اکنون که طالبان قدرت را در افغانستان در دست دارند بیشتر از آن که سیاسی و مدنی باشند شامل گروه های قومی سنتی دارای ایدئولوژی افراطی با تفسیر خودشان از دین هستند که از دیگر کشورها آورده اند، باورهای سنتی مذهبی متعصبانه برخاسته از تفسیر دیوبندی از دین و شریعت که بخش زیادی از طالبان به آن وفادار هستند مذهب جعفری را قبول ندارد بنابراین بعید نیست که کشتار و نسل کشی با تشویق حلقات خاصی در درون حاکمیت فعلی هم انجام شود که می تواند بحران بزرگ و شکاف عمیقی در درون جامعه افغانستان ایجاد کند.

وی اضافه کرد: داعش و گروه های متعصب دیگری که سرمنشاء آن ها در پاکستان است نیز بر همین مبنا در افغانستان حضور پیدا کرده اند و دست به این کشتارهای بزرگ می زنند. در حالی که حکومت طالبان مذهب جعفری را در افغانستان به رسمیت نشناخته و احتمالا افرادی در درون حکومت کشتار شیعیان را تشویق می کنند این مساله موجودیت این حکومت را هم به خطر می اندازد.

این عضو سابق پارلمان افغانستان بیان داشت: تامین امنیت تمام شهروندان از جمله مسوولیت های اساسی یک حکومت و دولت است اما تاکنون نقشه حکومت داری طالبان باز نشده و نقش و مشارکت شهروندان در اداره جامعه تاکنون روشن نیست و وظایف و مسوولیت های شهروندان و حکومت در حوزه قانون مشخص نشده است.

سلجوقی اظهار کرد: با وجود این بصورت سنتی در تمام دنیا و افغانستان حکومت موظف به تامین امنیت و حقوق اساسی شهروندان و ایجاد کار برای آنان است، حکومت فعلی در افغانستان از طریق رسانه ها اعلام می کند که به این مسایل پایبند است اما زمانی که فردی در قواره معاون سخنگوی این حکومت می گوید داعش به این دلیل دست به حملات تروریستی در افغانستان می زند که طالبان شیعیان را قتل عام نکرده به این معنا است که گویا قبل از آنکه طالبان به قدرت برسند یکی از مسایلی که به آن تشویق می شدند و جزء وظایف شان بوده قتل عام اهل تشیع در افغانستان بوده است.

این کارشناس سیاسی گفت: به هر صورت حکومت طالبان اکنون موظف به تامین امنیت تمام شهروندان افغانستان است اما امنیت مورد نظر آن ها با امنیت آرمانی مردم متفاوت است، امنیت مورد نظر طالبان با زور، فشار و ترساندن مردم است که نمی تواند دوام پیدا کند در حالیکه نباید از مسوولیت تامین امنیت سر باز بزنند زیرا هر حادثه ای که در افغانستان رخ دهد مسوولیت اصلی آن با حکومت طالبان است.

وی تاکید کرد: طالبان باید پاسخگو باشند که چرا نمی توانند امنیت مراکز عبادی، سیاسی و حتی آموزشی اهل تشیع را در کابل و دیگر ولایت های افغانستان تامین کنند.

 

کلیدواژه