ثور 10, 1401 13:58 Asia/Kabul

تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: بی نظمی های موجود در حکومت طالبان و نارضایتی مردم از این حکومت از دلایل اصلی بروز ناامنی ها و انفجارهای خونبار در افغانستان است.

مطیع ا.. خروتی با اشاره به وقوع انفجارهای اخیر در مساجد، مدارس و مناطق مسکونی در ولایت های مختلف افغانستان که تعداد زیادی شهید و زخمی برجای گذاشته، گفت: انفجارها، کشتار مردم افغانستان و تخریب زیرساخت های این کشور کار دشمنان افغانستان در بیرون است که نمی خواهند در درون این کشور یک نظام با ثبات و متکی به خود وجود داشته باشد اما نارضایتی های داخلی هم در افزایش ناامنی ها موثر است.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: وجود بی نظمی ها در داخل حکومت طالبان یکی از دلایل است به گونه ای که مثلاً در ابتدا، میانه و انتهای آن ایستگاه های مختلف بازرسی مربوط به ارگان های مختلف فعالیت می کنند که باهم هماهنگ هم نیستند.

وی در رابطه با چگونگی تامین امنیت مساجد، مکاتب و مکان های فرهنگی اظهار داشت: ضرورتی ندارد که در هر کدام از این اماکن سربازانی برای تامین امنیت گماشته شوند بلکه لازم است که مردم همکاری داشته باشند، مردم هم زمانی همکاری می کنند که از نظام رضایت داشته باشند و این رضایت در حال حاضر مشاهده نمی شود.

به گفته این کارشناس سیاسی در کنار حکومت داری خوب و اتحاد عمل، یکی از مولفه های توفیق حکومت ها پس از تغییر، حمایت مردم از آن ها است. اما افرادی که طی بیست سال گذشته و در دوره حکومت قبلی در افغانستان متولد شده یا رشد کرده اند به سختی می توانند با قوانین حکومت طالبان کنار بیایند و طبیعی است که از این وضعیت رضایت نداشته باشند. طالبان هم اگر مدعی پیاده کردن احکام شرعی هستند باید بدانند که در اسلام اجبار وجود ندارد و اصل بر دعوت و تبلیغات است.

خروتی عنوان کرد: پیاده کردن احکام شرعی هم با اقداماتی مانند سانسور مصاحبه ها و اخبار، اعمال قوانین خاص برای پوشیدن لباس و اجبار مردان برای گذاشتن ریش امکان پذیر نیست. ناراضی نگه داشتن مردم خود به خود زمینه سقوط نظام ها را فراهم می کند و به این ترتیب آنان در تامین امنیت هم همکاری نمی کنند. زمانی که مردم از نظام ها راضی باشند معمولا مخالفت، ناامنی و انفجاری صورت نمی گیرد.

 

کلیدواژه