ثور 31, 1401 13:31 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: اظهارات اخیر سرپرست وزارت داخله حکومت موقت طالبان نشان داد که مذاکرات امریکایی ها و طالبان در قطر تنها برای آشتی میان طالبان و حکومت وقت افغانستان نبوده است.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت موقت طالبان مبنی بر اینکه در حال حاضر به عنوان دشمن به امریکا نگاه نمی‌کنیم و می‌خواهیم در آینده براساس قوانین و اصولی که در سایر نقاط جهان وجود دارد، با آنان (امریکا و جامعه جهانی) روابط خوب داشته باشیم، اظهار داشت: این موضع چندان هم دور از انتظار نبود زیرا پیش از آنکه طالبان دوباره در افغانستان به قدرت برسند مذاکرات طولانی بین آنان و امریکایی ها در قطر این گمانه را ایجاد کرده بود که این مذاکرات صرفا برای ایجاد آشتی میان طالبان و حکومت وقت افغانستان نیست تا زمینه یک حکومت ائتلافی ایجاد و امنیت در این کشور تامین شود.

وی تصریح کرد: کارشناسان دقیق نگر همان زمان حدس می زدند که ممکن است امریکایی ها در این نشست های مستمر و پشت درهای بسته چشم اندازهای دوری را مورد توجه قرار داده و برنامه ریزی های کلانی کرده باشند که در شیوه به قدرت رسیدن مجدد طالبان این نتیجه حاصل شد که آن مذاکرات در راستای اهداف خاصی بوده است.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان از آن زمان در برابر امریکایی ها موضع شدید و جنگ خونینی نداشته اند، در گذشته هم با آن ها تعامل داشتند و اگرچه حرف هایی زده می شد اما در عمل برخورد خشنی صورت نمی گرفت و فقط موارد اندک و انگشت شماری وجود داشته که آن هم برای فرافکنی بوده است. به هر صورت دست طالبان از همان ابتدا هم به سوی امریکایی ها دراز بود.

حسینی عنوان کرد: اینکه طی این مدت طالبان به این مساله نپرداختند و به تازگی در مورد آن صحبت کرده اند شاید یک دلیلش این باشد که طی چند ماه گذشته تلاش کردند با کشورهای همسایه و کشورهای قدرتمند منطقه به تفاهمی برسند که حکومت شان به رسمیت شناخته و اعلام شود که در این راستا به توفیقی دست نیافتند و سپس به این نتیجه رسیدند که باید دست خود را به سوی امریکا دراز کنند.

وی اضافه کرد: این امکان وجود دارد که اکنون زمان اجرای برنامه های پشت پرده آن ها فرا رسیده باشد تا امریکایی ها را وارد عرصه کنند و رسمیت شان از ناحیه آنان تضمین شود.

 

کلیدواژه