جوزا 16, 1401 13:11 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: هند به دنبال آن است که با یک دیپلماسی جدید روابط خود را با حکومت طالبان عادی کرده و منافع خود را در افغانستان دنبال کند.

اکبر جاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر هیاتی از دولت هند به کابل و دیدار با مقامات طالبان اظهار داشت: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان زمینه های دستیابی هند به منافع خود در این کشور از بین رفت و اکنون هند درصدد باز آفرینی این زمینه ها است. 

وی افزود: افغانستان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خود همواره مورد توجه ابرقدرت ها بوده است، طی بیست سال گذشته هم این کشورها هر کدام به نحوی خواسته اند که نقش خود را در رابطه با سیاست افغانستان بازی کنند، دولت هند از حامیان اصلی دولت های قبلی افغانستان در منطقه بود و زمانی که سال گذشته دولت قبلی افغانستان سقوط کرد و طالبان حکومت را در این کشور به دست گرفتند نقش پاکستان بسیار برجسته شد و ساختارهایی که در داخل حکومت افغانستان به نحوی منافع هند را دنبال می کردند از صحنه کنار زده شدند.

به گفته این کارشناس سیاسی در سیاست منافع دایمی برای کشورها نقش تعیین کننده ای دارد، پس از آنکه نقش پاکستان در قضایای افغانستان برجسته شد و کسانی که منافع هند را در این کشور دنبال می کردند از صحنه کنار زده شدند هند می خواهد با یک دیپلماسی جدید روابط خود را با حکومت طالبان عادی کند، مقامات طالبان هم اعلام کرده اند که مایلند روابط خود را با دولت هند برقرار کنند.

جاهد با اشاره به سفر هیات پنجاه نفری از علما و سران قبایل پاکستان به افغانستان هم اظهار کرد: آنان مساله صلح میان طالبان پاکستانی و دولت پاکستان و میانجی گری حکومت طالبان بین آنان را دنبال می کنند اما به هر میزان که پاکستان می خواهد در قضایای افغانستان نقش ایفا کند به همان اندازه هند هم می خواهد در این کشور نقش داشته باشد ضمن اینکه که افغانستان در محور توجه کشورهای منطقه به ویژه هند، پاکستان، چین، روسیه، امریکا و اروپا هم قرار دارد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به درخواست مقامات طالبان از هند برای بازگشایی سفارتش در افغانستان و سفر هیات هندی به کابل و دیدار با مقامات طالبان و برخی گمانه زنی ها در مورد احتمال فاصله گرفتن طالبان از پاکستان و گرایش به هند عنوان کرد: منافع کشورهای منطقه و فرامنطقه هم در قضایای افغانستان مطرح است، پاکستان همواره از طالبان حمایت کرده و به نظر می رسید با تسلط طالبان بر افغانستان، پاکستان اولین کشوری باشد که طالبان را به رسمیت می شناسد اما اینگونه نشد.

جاهد تصریح کرد: پاکستان و بسیاری از کشورهای دیگر نگاهشان به امریکا است و هر سیاستی را که امریکا در قبال مسایل افغانستان در پیش بگیرد دنبال می کنند. تا به حال نه امریکا و نه هیچ کشور دیگری طالبان را به رسمیت نشناخته و به رسمیت شناسی طالبان را مشروط به ایجاد حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر و حقوق زنان کرده اند.

وی اضافه کرد: هند هم علاقه مند است که در افغانستان نقش داشته باشد و اگر بتواند منافع خود را با وجود حکومت طالبان در کابل تعریف کند روابط خود را با این حکومت برقرار خواهد کرد.

 

کلیدواژه