جوزا 16, 1401 16:23 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: طالبان باید اقدامات آشکار و عملی در راستای احقاق و به رسمیت شناختن حقوق اقلیت های مذهبی در افغانستان انجام دهند.

سید حسین هادی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: گاهی برخی مقامات طالبان در مورد محفوظ بودن حقوق اقلیت ها صحبت می کنند اما این حقوق باید به صورت رسمی پذیرفته شوند و در قانون اساسی افغانستان هم درج شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

وی با اشاره به گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد نقض حقوق اقلیت های مذهبی در افغانستان و برخی کشورهای دیگر عنوان کرد: موضع گیری های امریکایی ها در این زمینه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و به خاطر پیگیری اهداف خودشان است در حالی که اقدامات همین امریکایی ها در عمل سبب سقوط دولت قبلی افغانستان و رویدادهای پس از آن شد.

به گفته این کارشناس سیاسی اینکه ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نقض حقوق اقلیت های مذهبی در افغانستان را رد کرده و گفته حقوق اقلیت ها در افغانستان محفوظ است هم باید رسمی و مکتوب شود.

هادی اظهار کرد: محفوظ بودن حقوق اقلیت های مذهبی در افغانستان دو جنبه دارد یکی اینکه افراد به آسانی به عنوان انسان و اقلیت مذهبی زندگی و رفت و آمد داشته باشند و دیگر  اینکه حقوق این اقلیت ها و به ویژه جامعه تشیع با توجه به جمعیت، توانمندی ها و ظرفیت های آنان در قانون اساسی افغانستان لحاظ شود. با توجه به این مسایل نه تنها مذهب جعفری باید در افغانستان به رسمیت شناخته شود بلکه باید همان حقوق و آزادی هایی را که در دولت قبلی داشتند به آن ها داده شود و در قانون اساسی هم درج شود.

وی بیان داشت: در صورتی که این حقوق در قانون اساسی درج نشده و به شکل شفاهی مطرح شود قابل اعتماد و اجرا نیست. به عنوان مثال در فقه جعفری فرد مسافر نباید روزه بگیرد و در آینده باید قضای آن را به جای آورد اما در فقه حنفی چنین چیزی وجود ندارد و دیده شد که در ماه مبارک رمضان امسال شیعیان مسافر اقدام به تناول غذا کرده بودند و از سوی نیروهای طالبان دچار آسیب شد. پس مسایل فقه جعفری باید به صورت رسمی پذیرفته شود و حکومت طالبان باید گام عملی در جهت احقاق حقوق اقلیت های مذهبی بر اساس باورها و عقاید خودشان انجام دهند.

هادی در رابطه با این مساله که طالبان تاکنون حداقل به صورت شفاهی هم به صراحت حقوق شیعیان و قانون احوال شخصیه اهل تشیع را به رسمیت نشناخته اند گفت: طالبان تلاش می کنند که از طریق فشار بر اقلیت های مذهبی و طیف های خاص جامعه مانند زنان بتوانند از جامعه جهانی مطالباتی داشته باشند و به نوعی حقوق آنان را به گروگان گرفته اند. در دیدارهای مقامات طالبان با سران و روحانیون شیعه هم بصورت بسیار کلی به حقوق شیعیان پرداخته شده اما وارد جزئیات نشده اند و در مورد رسمیت حقوق آنان و قانون احوال شخصیه اهل تشیع و حقوق دیگر اقلیت های مذهبی و اقوام چیزی گفته نشده است در حالی که این موارد باید به صورت رسمی پذیرفته شوند.

این کارشناس سیاسی گفت: از سوی دیگر در بین طالبان هنوز دودستگی یا چند دستگی وجود دارد، کسانی حضور دارند که نمی خواهند اقوام و مذاهب دیگر را بپذیرند و بهانه تراشی می کنند به این لحاظ مردم افغانستان باید در مورد حقوق خود به صورت منطقی و جدی مطالبه گری کنند. شورای علمای شیعه افغانستان و دیگر نهادهای اهل تشیع باید این مطالبات برحق خود را به صورت جدی مطرح کنند و طالبان هم برای اینکه یک حاکمیت ملی و فراگیر تشکیل دهند باید به این مطالبات توجه کرده و آن ها را به رسمیت بشناسند.

وی اضافه کرد: اما مساله این است که طالبان بیش از آنکه به فکر کسب مشروعیت داخلی باشند به دنبال کسب مشروعیت خارجی هستند در حالی که اگر بتوانند به مشروعیت داخلی دست پیدا کنند جامعه جهانی هم آنان را خواهد پذیرفت.

 

کلیدواژه