موضع گیری انفعالی گروسی درباره خرابکاری ها در تاسیسات هسته ای ایران
(last modified 1401-03-18T05:34:55+00:00 )
جوزا 18, 1401 10:04 Asia/Kabul
  • موضع گیری انفعالی گروسی درباره خرابکاری ها در تاسیسات هسته ای ایران
    موضع گیری انفعالی گروسی درباره خرابکاری ها در تاسیسات هسته ای ایران

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سه شنبه شب در مصاحبه ای در وین در پاسخ به سوالی در باره خواسته ایران برای محکوم کردن حملات به تاسیسات هسته‌ای خود گفت: در موارد مختلف من به صورت آشکار هرگونه اقدام خشونت آمیز علیه هرکس را محکوم کرده‌ام.گروسی افزود: من یک دیپلمات و به دنبال صلح هستم و هرگونه اقدام خشونت آمیز در هرجا و از سوی هرکس را محکوم می‌کنم.

موضع گیری انفعالی و خنثی مدیر کل آژانس درباره خرابکاری هادر تاسیسات هسته ای ایران و نیز ترور دانشمندان و متخصصان ایرانی نشان می دهد که او نه فقط هیچ واکنش موثری در این زمینه نشان نداده و نخواهد داد بلکه در واقع با این اظهارات بی خاصیت به رژیم صهیونیستی برای تداوم این اقدامات شرارت کارانه و غیر قانونی چراغ سبز داده است. از سوی دیگر گروسی به طور غیر مستقیم تحقق خواسته ایران دائر بر محکوم کردن اقدامات خرابکارانه در تاسیسات هسته ای خود را منوط به افزایش همکاری ها و در واقع تن دادن به خواسته های آژانس دانسته است. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به مشکلات مطرح شده با ایران گفت : زمانی که این مشکلات حل شوند وضعیت کاملا مشخص خواهد شد و ایران راحت‌تر خواهد توانست همکاری‌هایی را که به دنبال آن است، بدست آورد.

رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین دشمن منطقه ای ایران همواره بر مخالفت با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاکید کرده و نه فقط هراز چند گاهی تهدید حمله هوایی به تاسیسات هسته ای آن را مطرح کرده ، بلکه حملات خرابکارانه متعددی را علیه این تاسیسات به اجرا درآورده است.از جمله این حملات ، وقوع حمله خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای نطنز در 10آوریل 2021 /21 حمل 1400 بود که اسرائیل مسئول آن شناخته شد.

پیشتر در3 ژوئیه 2020 /13 سرطان 1399 سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خبر از بروز «حادثه» در مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در نطنز داد.امری که بعدتر مشخص شد یک حمله به تاسیسات اتمی ایران بود.

این اقدامات خرابکارانه  لزوم واکنش آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد نظارتی بین المللی در زمینه مواد و فعالیت های هسته ای کشورها را بار دیگر مطرح ساخت.

در واقع در میان کشورهای دارای برنامه هسته‌ای در دنیا، ایران ازمعدود کشورهایی است که بارها با حمله و تهدید به حمله تأسیسات و مراکز هسته‌ای خود مواجه بوده است. رژیم صهیونیستی که خود دارای زرادخانه هسته ای بزرگی است همواره بر مقابله با توانمندی هسته ای ایران تاکید ورزیده است.

رژیم اسرائیل علاوه بر تلاش مستمر برای ترور دانشمندان هسته ای ایران که آخرین مورد آن ترور محسن فخری زاده در سال 2020 بود ، در سال های اخیر به طور مداوم به طراحی واجرای انواع حملات سایبری و فیزیکی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران پرداخته است.یکی از مهم‌ترین این گونه حملات ،حمله سایبری رژیم صهیونیستی با همراهی آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز با استفاده از ویروس استاکس‌نت بود .چند سال بعد یعنی در ژوئیه 2020 انفجاری درسالن مونتاژ سانتریفوژها در نطنز رخ داد که رسانه ها و حتی کارشناسان رژیم صهیونیستی به دست داشتن درآن اذعان کردند.

درهمان زمان کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم وقت ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در سخنانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ،این انفجار را نتیجه خرابکاری اعلام کرده و خواهان آن شد که  این اقدامات بدخواهانه توسط آژانس و اعضای آن قویاً محکوم شوند. غریب آبادی گفت: در قطعنامه‌های مختلف کنفرانس عمومی آژانس تأکید شده است «هرگونه حمله مسلحانه و تهدید علیه تاسیسات هسته ای اختصاص داده شده به مقاصد صلح آمیز و تحت پادمان، نقض اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل و اساسنامه آژانس تلقی می شود».

با این حال آژانس بین المللی انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل این آژانس ازهرگونه محکوم ساختن این حمله خرابکارانه خودداری ورزیدند. در واقع گروسی به خوبی می داند که حملات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای ایران برخلاف قوانین ومقررات آژانس و نیز تخطی آشکار ازقوانین بین المللی است.اما برخلاف ادعای او  درباره رویکرد بی طرفانه آژانس و شخص وی ، اما آنها در قبال این گونه اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی سکوت همراه با رضایت پیشه کرده اند.

 

کلیدواژه