سرطان 06, 1401 14:25 Asia/Kabul

کارشناس اجتماعی افغان گفت: انسجام و هماهنگی لازم بین نهادهای داخلی و نهادهای کمک رسان بین المللی در قضیه کمک رسانی به حادثه دیدگان از زلزله در جنوب شرق افغانستان وجود نداشت.

سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: در رابطه با زلزله ای که اتفاق افتاد و موضوع کمک رسانی به زلزله زدگان، نهادهای حقوق بشری که مدعی کمک به مردم افغانستان هستند هم کمتر در این زمینه حضور پیدا کردند و ضعف هایی هم که در درون حکومت فعلی وجود دارد سبب شد رسیدگی به آسیب دیدگان در حد قابل انتظار نباشد.

این استاد دانشگاه یاد آور شد: افغانستان روی چندین گسل زلزله قرار دارد و هر از گاهی در مناطق مختلف این کشور زلزله هایی رخ می دهد که برخی از آن ها تلفات جانی و خسارات مالی زیادی به بار می آورد که زلزله اخیر در جنوب شرق افغانستان از نمونه های آن است از اینرو نهادهای مربوطه همواره باید آمادگی های لازم را برای رسیدگی به آسیب دیدگان در هنگام ضرورت داشته باشند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: آمارهای مختلفی از تعداد جانباختگان و میزان خسارات وارده اعلام شده هرچند هنوز زود است که در مورد این آمارها ابراز نظری شود زیرا امکانات برآورد به صورت سریع و دقیق وجود ندارد. با وجود این هر حادثه طبیعی پیامدهای ناگواری به دنبال دارد، خسارات زیادی را به بار می آورد و ساختار زندگی مردم را دچار اشکال می کند به همین دلیل ضرورت هماهنگی برای انسجام کمک ها و رسیدگی به مشکلاتی وجود دارد که در نتیجه حوادث به وجود می آید اما در حوادث اخیر در افغانستان انسجام کمتری در کمک رسانی به آسیب دیدگان مشاهده شد.

به گفته این کارشناس افغان به هم ریختن نظام زندگی و ساختار اجتماعی از تبعاتی است که حوادث طبیعی به دنبال دارد در حوادث اخیر در افغانستان هم تلفات و خسارات بسیار زیاد بوده، از یکسو جان باختن اعضای خانواده ها و از سوی دیگر از بین رفتن دارایی های مردم نوعی پریشان حالی را به وجود می آورد که گروه های کمک رسانی و امداد رسانی باید در همان ساعات اولیه حادثه آمادگی داشته باشند تا بتوانند ضمن فراهم آوردن امکانات مادی و اقامتی، از لحاظ روحی، روانی و بهداشتی هم به آسیب دیدگان رسیدگی کنند.

این کارشناس اجتماعی عنوان کرد: تبعات کوتاهی ها و کم کاری ها در این زمینه و به خصوص در رابطه با حوادث اخیر در افغانستان در خانواده ها و سطح اجتماع در درازمدت رونما خواهد شد.

اقبال اظهار کرد: در هنگام بروز چنین رویدادهایی باید در کمیته های حکومتی انسجام و هماهنگی لازم به وجود آید و امکان ثبت و بررسی رویدادها فراهم شود، در مرحله اول هم اولویت با خارج کردن جان باختگان و مجروحین از زیر آوارها و کمک به مصدومین است، اولویت بعدی دسترسی به امکانات بهداشتی، آب آشامیدنی و امثال آن است که در حوادث اخیر این اولویت بندی ها به دلیل ناهماهنگی هایی که وجود داشت صورت نگرفت و انسجام لازم از طرف کمیته های مربوطه هم کمتر دیده شد.

وی اضافه کرد: البته چون منطقه آسیب دیده وسیع بود، انسجام، هماهنگی و کمک رسانی به صورت یکپارچه تا حدی دشوار بود.

 

کلیدواژه