سرطان 20, 1401 14:32 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: حضور امریکا در آسیای مرکزی، جنوب آسیا و افغانستان نه تنها باعث امنیت نشده بلکه ناامنی و افزایش آن را به دنبال داشته است.

سرور جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات اخیر جو بایدن رئیس جمهوری امریکا مبنی بر اینکه سیاست های واشینگتن در 18 ماه اخیر سبب امنیت بیشتر کشورهای آسیایی شده گفت: علاوه بر اینکه امنیتی در منطقه ایجاد نشده، شاهد برنامه های بسیار خطرناک استخباراتی بوده ایم که در حضور امریکا امکان بروز سناریوهای خطرناک استخباراتی و امنیتی و رشد روز افزون گروه های تکفیری و تروریستی در منطقه کمتر وجود داشت.

وی تصریح کرد: از نظر حیثیت سیاسی و استراتژیک برای امریکا گران تمام می شد که در منطقه حضور داشته باشد و گروه های تروریستی و تکفیری در آن رشد کنند بنابراین با تمام پیامدهای منفی حیثیتی که برایش داشت از افغانستان خارج شد و در سایر کشورهای منطقه برای رشد گروه های تروریستی و تکفیری زمینه سازی کرد و اکنون شاهد ماجراهای تروریستی خطرناکی هستیم.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: این چه امنیتی در آسیا است که این همه انسان در افغانستان به بهانه های مختلف و در حملات تروریستی و انفجارها به خاک و خون کشیده می شوند، مگر افغانستان جزء کشورهای آسیایی نیست؟ آیا جان انسان افغانستانی اهمیتی ندارد؟ وقتی در هر حمله تروریستی و انفجار تعداد زیادی از افراد جان خود را از دست می دهند به معنای نبود امنیت است.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل توانمندی سیاست خارجی کشورها معمولا بر اساس منفعت تعریف می شود بنابراین هیچ بازیگری نیست که در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل منفعت را در اولویت خود قرار ندهد امریکا هم یکی از این بازیگران بین المللی است اما از یک طرف نفوذ بیشتری روی نهادهای بین المللی دارد و بخش زیادی از تامین مالی آن ها را به عهده داشته و بخشی از نهادهای بین المللی هم بر اساس ابتکار امریکا به وجود آمده و به نوعی مدیریت روندی تحت عنوان نظم نوین جهانی را به عهده داشته است.

وی اضافه کرد: اما سرمایه گذاری های اقتصادی اخیر امریکا با شراکت برخی کشورهای اروپایی با طرز تفکر لیبرال دمکراسی و مقاومتی که در برابر پیشرفت بخشی از بازیگران آسیایی دارند و احساس می کنند رشد روز افزون بازیگران منطقه و آسیا می تواند چالشی برای منافع کلان اقتصادی، سیاسی و امنیتی امریکا باشد و می تواند فروپاشی هژمونیک امریکا را درپی داشته باشد برای جلوگیری از آن سرمایه گذاری می کنند.

 

کلیدواژه