سرطان 23, 1401 12:32 Asia/Kabul

فعال حقوق زنان در افغانستان گفت: تمام اقشار جامعه افغانستان به کارزار مجازی "مکاتب دختران را باز کنید" پیوسته اند و امید می رود این کارزار به نتایج مطلوب برسد.

شهلا عارفی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: کارزار اینترنتی برای بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم که از سال گذشته، پس از به قدرت رسیدن طالبان و بسته شدن درهای مدارس به روی دختران آغاز شده بود به اوج خود رسیده و اکنون تمام اقشار جامعه به این کارزار تحت عنوان "مکاتب دختران را باز کنید" پیوسته اند.

وی با بیان اینکه از همان سال گذشته فعالان حقوق زنان دست به تظاهرات زدند و در صفحات اجتماعی هم خواسته های خود را به ویژه در رابطه با بازگشایی مدارس دخترانه مطرح کردند، اظهار امیدواری کرد: با اوج گرفتن کارزار، این خواسته به حق مردم افغانستان تحقق پیدا کند.

این فعال حقوق زنان عنوان کرد: به نظر می رسد این کارزار اینترنتی سراسری تاثیرات مثبتی روی بازگشایی مدارس دخترانه داشته باشد چون تمام اقشار جامعه اعم از زنان و مردان، پیر و جوان در آن سهم گرفته اند.

به گفته عارفی طالبان پیوسته اعلام کرده اند که مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم باز می شود اما  تاکنون باز نشده، مردم هم دیگر سخنان مقامات طالبان را باور ندارند زیرا آنان به وعده های خود عمل نکرده اند. اما از آنجایی که به دنبال جلب رضایت جامعه جهانی هستند مرتب اعلام می کنند مدارس دخترانه را باز می کنند و به این ترتیب دختران را به بازی گرفته اند.

وی یاد آور شد: مساله این است که طالبان بین خودشان در این زمینه به توافق نرسیده اند، آنان دو گروه هستند؛ گروهی دید بازتری نسبت به مساله تحصیل دختران دارند و گروهی تندرو می باشند که مخالف بازگشایی مدارس دخترانه هستند بنابراین هنوز تردید وجود دارد که طالبان به این زودی ها به تصمیم واحدی در این خصوص برسند.

این فعال اجتماعی افغان در مورد نشست اخیر علمایی که از سوی طالبان برگزار شد هم گفت: آن جرگه نشستی یکجانبه بود که هیچ زنی در آن حضور نداشت و در مورد بازگشایی مدارس دخترانه هم در آن صحبتی نشد، به نفع خود طالبان و نوعی عوامفریبی بود.

عارفی اظهار کرد: به هر صورت زنان افغان که در این خصوص صدای خود را بلند کرده اند هیچ گاه عقب نشینی نخواهند کرد، به کارزار خود ادامه می دهند و امید دارند که تاثیرگذار باشد، از جامعه جهانی هم می خواهند تا زمانی که مدارس دخترانه بازگشایی و سرنوشت زنان افغان مشخص نشده طالبان را به رسمیت نشناسند.

این فعال حقوق زنان در مورد عملکرد جامعه جهانی برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان هم گفت: اقدامات سازمان ملل و جامعه جهانی برای زنان افغانستان تا به حال کافی نبوده ،حقوق زنان افغان نقض شده و در حال نقض شدن است. اگر جامعه جهانی به ندای زنان افغان پاسخ مثبت ندهد و با آنان همصدا نشود این مشکل در سطح افغانستان باقی نمی ماند و دامنگیر جهان خواهد شد.

وی اضافه کرد: به صورت کلی نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان پیامدهای منفی روحی، روانی، اجتماعی و سیاسی را در بین مردم افغانستان خواهد داشت.      

 

کلیدواژه