سرطان 27, 1401 12:01 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکا طی بیست سال حضور خود در افغانستان حتی یک پروژه زیربنایی هم در این کشور اجرا نکرد.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: اگرچه امریکا طی بیست سال گذشته کمک هایی به افغانستان کرده اما برای ایجاد زیرساخت ها کاری انجام نداد، یک بیمارستان استاندارد در این کشور نساخت و هنوز بیماران برای درمان به خارج می روند، یک پروژه زیربنایی برای این کشور اجرا نکرد و برای برق رسانی و مدیریت آب ها در افغانستان هم کاری انجام نشد.

وی افزود: امریکا با حضور بیست ساله در افغانستان و ادعاهایی که داشت فقط برنامه های کوتاه مدت را پیش برد و هیچ کار زیرساختی و زیربنایی برای این کشور نکرد. طی این مدت باید در افغانستان بیمارستان ها و کارخانه های پیشرفته و استاندارد احداث می شد و پروژه های زیربنایی راه اندازی می شد اما چنین نشد.

به گفته این کارشناس سیاسی امریکایی ها اعلام می کنند که صدها میلیارد دالر در افغانستان هزینه کرده اند اما حداقل شصت درصد آن پول ها برای خود امریکایی ها مصرف می شد. حتی آب آشامیدنی و مواد غذایی سربازان امریکایی با همان پول ها از دبی وارد می شد اما آن مبالغ را به حساب کمک به مردم افغانستان می گذاشتند.

خروتی با تاکید بر اینکه وضعیت نابسامان کنونی افغانستان ناشی از عملکرد نادرست امریکا و خروج غیرمسوولانه اش از افغانستان است عنوان کرد: موضوع دیگری که سبب فقر، بیکاری و زندگی سخت مردم افغانستان شده این است که بیشتر کارخانه های تولیدی و شرکت های خارجی مثلا شرکت هایی که قرارداد استخراج معدن مس عینک، قرارداد تاپی، قرارداد ایجاد فیبر نوری و امثال آن را عقد کرده بودند نقل و انتقال پول را از طریق سیستم های بانکی انجام می دهند اما سیستم های بانکی در افغانستان بر اساس تصمیم هایی که امریکا گرفته از کار افتاده است.

این کارشناس افغان اظهار کرد: در صورتی که سیستم های بانکی در افغانستان بار دیگر فعال شوند، پروژه ها دوباره فعال خواهند شد، اشتغال زایی صورت می گیرد و به این وضعیت ناگوار که ناشی از خروج غیرمسوولانه امریکا از افغانستان است نیز خاتمه داده می شود.

وی با اشاره به مصوبه جدید کنگره امریکا که در آن پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) را از ادامه کمک ها به افغانستان تحت کنترل طالبان منع کرده گفت: پایان کمک ها امری طبیعی است چون به هیچ کشوری برای همیشه کمک نمی شود، افغانستان هم باید برای خودکفایی تلاش کند.

 

کلیدواژه