اسد 03, 1401 14:00 Asia/Kabul

رئیس انجمن سرمایه گذاران افغانستان در خراسان رضوی گفت: مسوولان جمهوری اسلامی ایران قول داده اند چالش ها و مشکلات فراروی تاجران و سرمایه گذاران خارجی به زودی حل شود.

بشیر احمد اربابی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به نشستی که بین سرمایه گذاران خارجی و داخلی با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست پیرامون رفع محدودیت های ایجاد شده در اخذ کد فراگیر برای اتباع خارجی، نقل و انتقال بانکی، تملیک اموال غیر منقول توسط تاجران و سرمایه گذاران خارجی، مسایل و مشکلات گذرنامه ای، تمدید اعتبار بلند مدت گواهینامه های رانندگی و اقامت بلند مدت آنان صحبت و وعده داده شد که این مسایل به صورت فوری مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی افزود: مهمترین چالشی که سرمایه گذاران خارجی در جمهوری اسلامی ایران با آن روبرو هستند محدودیت در حساب های بانکی شان است که در جلسه مطرح و همانجا به صورت تلفنی پیگیری و وعده داده شد که در اسرع وقت مشکلات موجود در این زمینه حل شود و قرار شد حساب های بانکی محدود شده سرمایه گذاران به زودی باز شود، یک کد فراگیر به آنان داده شود و کارهای مربوط به آنان در زمان اندک پیگیری شود.

رئیس انجمن سرمایه گذاران افغانستان در خراسان رضوی در مورد تملیک اموال غیر منقول برای سرمایه گذاران خارجی در ایران هم گفت: قرار شد کار تملیک این اموال هم انجام شود که آقای صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران قول داد در بازگشت به تهران این مسایل را پیگیری کند و مشکلات برطرف شود.

وی در مورد فعالیت انجمن سرمایه گذاران افغانستان در خراسان رضوی هم گفت: این انجمن چند سال قبل تشکیل شده و تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی در بخش های مختلف صنعت و معدن، توریستی و هتلداری، پتروشیمی، ساختمانی، بازرگانی و حمل و نقل در آن حضور دارند. به تازگی هم از وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران مجوز رسمی گرفته تا به فعالیت های خود به صورت رسمی ادامه دهد و یک پل ارتباطی بین تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی و ایرانی شود.

اربابی ضمن قدردانی از مسوولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه مسوولان خراسان رضوی به خاطر تلاش برای رفع چالش های تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی در ایران هم گفت: این چالش ها بیشتر در رابطه با گذرنامه ها و خروج و مراجعت تاجران و سرمایه گذاران است که 15 تا 20 روز طول می کشید در حالیکه تاجران و سرمایه گذاران نیاز زیادی به سفر دارند.

وی اضافه کرد: مشکلات بانکی هم که پیش آمد آنان را تحت فشار قرار داد که قول داده شده این مشکلات برطرف شود، برای اخذ اقامت بلند مدت تاجران و سرمایه گذاران، باید به تهران مراجعه می کردند که صحبت شد و در این زمینه به بخش مربوطه در استان خراسان رضوی تفویض اختیار شد تا این کار در مشهد انجام شود.

 

کلیدواژه