اسد 09, 1401 10:35 Asia/Kabul
  • اذعان به قوی تر شدن روسیه پس از اعمال تحریم های غرب و دو دستگی اروپا
    اذعان به قوی تر شدن روسیه پس از اعمال تحریم های غرب و دو دستگی اروپا

با گذشت 5 ماه از جنگ اوکراین و اعمال گسترده ترین و بی سابقه ترین تحریم ها علیه روسیه به این بهانه، اما شواهد کنونی حاکی از شکست غرب در رسیدن به هدف خود یعنی تضعیف روسیه و نیز دو دستگی در اردوگاه اروپا است.

در این زمینه روزنامه گاردین در مطلبی با بیان اینکه اقدامات غرب علیه روسیه نتیجه عکس داده، تحریم‌های اروپا و آمریکا را نسنجیده‌ترین سیاست تاریخ کنونی حوزه بین‌الملل ارزیابی کرد و نوشت: ولادیمیر پوتین از همیشه قدرتمندتر شده است. با وجود شواهد بسیاری که نشانگر شکست تحریم‌ها علیه روسیه است، هنوز هیچ یک از رهبران غرب جرات آن را نداشته که تحریم‌ها را زیر سوال ببرد. چراکه اعتراف به شکست و یا حتی تصور آن هم توهین به مقدسات تلقی می‌شود.

این اعتراف تلخ و سنگین برای غربی ها پس از اعلام کارزار تحریمی، اقتصاد، سیاسی و دیپلماتیک علیه روسیه به معنای شکست هژمونی غرب به سر کردگی آمریکا و ناتوانی آن در رسیدن به اهداف خود به رغم سرمایه گذاری های کلان مالی و تسلیحاتی به نفع اوکراین است. تبلور این مساله را می توان دستور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای تخلیه و عقب نشینی نیروهای نظامی و نیز غیر نظامیان از دونتسک در شرق این کشور که خط مقدم درگیری‌ها با روسیه است، دانست. به رغم کمکهای تسلیحاتی میلیاردی آمریکا و متحدانش از قیبل سامانه موشکی هیمارس و انواع دیگر جنگ افزارها اما تلفات سنگین ارتش اوکراین از یک سو و قدرت آتش ارتش روسیه از سوی دیگر، توان مقاومت را از نیروهای اوکراینی گرفته است.

این در حالی است که غربی ها بر این تصور بودند که با تحریم های فلج کننده علیه روسیه می توانند بسرعت اقتصاد آن را نابود کرده و در نتیجه بخش نظامی این کشور اعم از تولید تسلیحات و نیز نیروهای روسی مستقر در اوکراین را به تنگناها و محدودیت های شدید روبرو سازند و در نتیجه توازن قوا را به نفع نیروهای اوکراینی در جبهه های جنگ در این کشور رقم بزنند.

با این حال روسیه با توجه به رهنمودها و فرامین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوراین کشور با اعلام فروش گاز به روبل توانست به سرعت ارزش واحد پول ملی خود در برابر یورو و دلار را بالا برده و با بهره گیری از تجارب دیگر کشورهای مورد تحریم غرب، به تدریج راه های دور زدن این تحریم ها را بیابد. در نتیجه اکنون روسیه از لحاظ اقتصادی در موقیت ثبیت شده ای قرار داشته و از طریق ارتباط نزدیک با متحدان خود توانسته بر شرایط ومحدودیت های تحریمی غلبه نماید. روبل به عنوان واحد پول روسیه، در سال جاری به یکی از قوی‌ترین ارز‌های جهان بدل شده و از ژانویه ۲۰۲۲ تا کنون نزدیک به ۵۰ درصد تقویت شده است.

مساله دیگر که با گذر زمان مشخص شده تزلزل در داخل اروپا در زمینه نحوه برخورد با روسیه به ویژه در زمینه تحریم گازی این کشور است. هر چند در ابتدای جنگ اوکراین در داخل اتحادیه اروپا تا حدی هم نوایی در زمینه اعمال تحریم ها علیه روسیه وجود داشت اما با گذشت زمان و آشکار شدن نقاط ضعف و آسیب ها به اقتصاد و اجتماع کشورهای اروپایی به دلیل تحریم های ضد روسی اکنون مخالفت های جدی در این زمینه به خصوص در باره تحریم گازی روسیه از جانب کشورهایی ماند مجارستان و اتریش مطرح شده و وحدت اروپایی زیر سئوال رفته است.«گای چازان»در گزارشی در نشریه فایننشال تایمز نوشت: احتمال دارد یکپارچگی اتحادیه اروپا برای ایستادگی در مقابل روسیه به دلیل حمله به اوکراین از بین برود. «افزایش هزینه‌های زندگی، تورم و مشکلات مربوط به انرژی در زمستان» از جمله دلایلی عنوان شده که باعث از بین رفتن وحدت میان کشور‌های اروپایی در تقابل با روسیه خواهد شد.با اینکه گفته می شود که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه می‌تواند تاثیرات به سزایی بر روی این کشور داشته باشد، اما کشور‌های اروپایی نگران هستند که اقتصاد و شهروندان شان بهای سنگینی را برای این تحریم‌ها بپردازند. آمار‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال 2022متوقف شده است. نرخ حامل‌های انرژی در اتحادیه اروپا با ۴۰ درصد افزایش قیمت همراه شده اند و کارشناسان ادامه این روند را برای زمستان دشوار پیش بینی می‌کنند.

توافق مکرون و بایدن برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه

کلیدواژه