اسد 25, 1401 10:21 Asia/Kabul
  • پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا
    پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا

جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را به هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات ارائه کرد.

"حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با بیان اینکه امشب جمع‌بندی نهایی خود را به هماهنگ کننده اروپایی می‌دهیم، گفت: اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق روی می‌دهد و اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده است که باید تبدیل به متن شود و در موضوع سوم که به مسئله تضمین‌ها برمی‌گردد باید ضمانت و انعطاف لازم و واقع بینی آمریکا وجود داشته باشد.

آمریکا اما روز دوشنبه با تکرار برخی ادعاها بار دیگر رویه مسوولیت‌ گریزی در مذاکرات رفع تحریم‌ها را در پیش گرفت. "ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری بدون در نظر گرفتن اینکه آمریکا به عنوان مقصر فعلی وضعیت برجام بایستی اشتباهات گذشته را جبران کند گفت: «تنها راه برای بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای ایران این است که تهران مطالبات فرعی برجام را کنار بگذارد.»

مقام های آمریکایی در حالی سعی در القای زیاده‌خواهی طرف ایرانی دارند که موضوعات پادمانی اساساً امری جدا از برجام یا خواسته‌ای اضافی از سوی ایران نیست چرا که در سال ۲۰۱۵ نیز در متن برجام تعهدی سیاسی برای مختومه کردن ادعاها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده بود .

پرایس در عین حال در تداوم سیاست های شکست خورده فشار حداکثری آمریکا  تهدید کرد، اگر ایران نتواند یا این آمادگی را برای اجرای کامل برجام نداشته باشد، آماده ایم که اجرای سخت‌گیرانه تحریم های خود را ادامه دهیم و از فشار های دیپلماتیک دیگر استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد واشنگتن هم پاسخ خود را درباره پیش‌نویس توافق به  مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.

پیش از دور اخیر مذاکرات رفع تحریم ها در وین (4 اوت) جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، پیش‌نویس متنی را برای احیای برنامهٔ جامع اقدام مشترک (برجام) آماده کرده است. این دیپلمات ارشد اروپایی ادعا کرده بود که متن تهیه‌شده از سوی او «بهترین توافق ممکن» است و تصمیمات باید همین حالا اتخاذ شود.

پنج روز پس‌ از این اظهارات، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران تاکید کرد، هیات ایرانی ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات ارائه داده است. این جمله به معنای آن بود که طرف ایرانی زیر بار پیش‌نویس ارائه‌ شده از سوی کشورهای غربی نرفته و تنها توافقی را امضا می‌کند که انتفاع اقتصادی ایران از برجام را ضمانت کند.

بدیهی است جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات همواره اعلام کرده است که برای رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکاء آمادگی دارد اما در این زمینه از خطوط قرمز نظام عبور نخواهد کرد؛ ایران همچنین برای دستیابی به توافق، پیشنهادات و ابتکارات عملی را به طرف های مذاکره ارائه کرده و حتی از خود انعطاف نیز نشان داده است؛ بنابراین اگر دولت آمریکاهمچنان از پذیرش خواسته های منطقی و اصولی ایران امتناع کند و همچنان به سیاست شکست خورده تحریم ها ادامه دهد، می تواند نشانه ای دیگر از عدم جدیت کاخ سفید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ارزیابی شود.

از نظر جمهوری اسلامی ایران هرگونه توافق احتمالی باید موجب حذف هرگونه اهرم فشارعلیه ایران در آینده و همچنین رفع پایدارو با ثبات تحریم‌ها شود و منافع ملت ایران را تضمین کند. 

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق هسته‌ای است تاکید کرده است: "اگر آمریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم اما اگر نشان ندهد نیز دنیا به آخر نخواهد رسید ؛ آنها از پلان B صحبت می‌کنند، ما هم پلان B خود را داریم. معتقدیم این موضوع باید با واقع بینی همه طرف‌ها از طریق مذاکرات به نتیجه برسد."

پاسخ ایران به متن پیشنهادی اروپا؛ توافق در انتظار تصمیم‌های سیاسی در کاخ‌سفید

کلیدواژه