سنبله 07, 1401 14:56 Asia/Kabul

رئیس حزب بیداری ملت افغانستان تاکید کرد: اگر سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان به دنبال حل مشکلات افغانستان هستند باید این مشکلات را بصورت ریشه ای حل کنند.

عبدالمقصود حسن زاده در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد روسیه برای بررسی اوضاع افغانستان گفت: این کشور با مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی دست و پنجه نرم می کند و برای بهبود اوضاع این مشکلات باید به صورت ریشه ای حل شود.

وی افزود: روسیه در نشست قبلی شورای امنیت هم موضع خود را در قبال طالبان اعلام کرد و خواستار تمدید معافیت سفر مقامات طالبان شد، چین هم موافق این قضیه بود اما برخی کشورهای غربی بر این نظر بودند که سفر اعضای طالبان باید به قطر محدود باشد، اکنون هم مشخص است که روسیه و چین از تمدید معافیت سفر مقامات طالبان حمایت می کنند، طالبان هم اعلام کرده اند که مشکل افغانستان از طریق فشار قابل حل نیست و باید از طریق دیپلماتیک حل شود.

این فعال سیاسی افغان با ابراز امیدواری در مورد ختم درگیری ها در افغانستان اظهار داشت: اگر به میزانی که برای تمدید معافیت سفر مقامات طالبان تلاش می شود برای ختم جنگ و بهبود اوضاع افغانستان هم تلاش شود وضعیت بهتر خواهد شد و انتظار می رود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد راه حلی برای مشکل افغانستان جستجو شود.

حسن زاده عنوان کرد: البته به نظر نمی رسد که چنین نشست هایی نتایج مثبتی برای افغانستان درپی داشته باشد زیرا مشکل اساسی در افغانستان نوع نظام است که در مورد آن کاری انجام نشده، طالبان بر موضع خود پافشاری می کنند، نمی خواهند انتخابات برگزار کنند و یک حکومت فراگیر شکل بگیرد و به تمام اقوام افغانستان در حکومت سهم داده شود.

این کارشناس سیاسی گفت: اکنون افغانستان با مشکلات سیاسی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، در برخی نقاط جنگ جریان دارد و سرمایه گذاران خارجی هم جرات سرمایه گذاری در افغانستان را ندارند، مدارس دخترانه به صورت کامل باز نشده و رعایت حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان با مشکل مواجه است. به این ترتیب جامعه جهانی هم از به رسمیت شناسی طالبان خودداری می کند و سعی دارد فشارها بر طالبان را افزایش دهد تا شرایط جامعه جهانی و مردم افغانستان را بپذیرد.

به گفته این فعال سیاسی با همه این ها در صورتی که معافیت سفر مقامات طالبان تمدید شود و آنان بتوانند به کشورهای مختلف سفر کنند بهتر از آن است که مورد تحریم قرار بگیرند زیرا اگر بتوانند به کشورهای دیگری رفت و آمد داشته باشند ممکن است از طریق مذاکره و گفت و گو راه حلی پیدا شود زیرا تجربه ثابت کرده که جنگ راه حل نیست.

وی اضافه کرد: کشورهای خارجی هم دیگر نباید به دنبال جنگ و جنگ افروزی در افغانستان باشند، آنان باید با اعضای طالبان وارد گفت و گو شوند تا بتوانند مشکلات افغانستان را از طریق دیپلماتیک حل کنند، بر طالبان هم فشار وارد کنند که یک حکومت فراگیر شکل دهند و سیاستمداران و به خصوص مخالفین آنان هم در قضیه افغانستان و تشکیل حکومت دخیل شوند.

 

کلیدواژه