سنبله 16, 1401 13:26 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: کشورهای مغرضی که نظر سوء نسبت به افغانستان دارند با استفاده از گروه های تروریستی امنیت این کشور را با خطر مواجه می کنند.

اکبر جاهد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به حمله انفجاری در مقابل سفارت روسیه در کابل اظهار داشت: طی چهل سال گذشته افغانستان در متن تحولات و ناامنی ها قرار داشته و بسیاری از کشورها مداخلات آزمندانه خود را در این کشور داشته اند، پس از به قدرت رسیدن طالبان به نظر می رسید که جنگ، ناامنی و تهدید در افغانستان به پایان رسیده اما قضیه این کشور ابعاد داخلی، منطقه ای و جهانی دارد و بعضی کشورهای مغرض که نظر منفی نسبت به افغانستان و مردمش دارند روی برخی گروه های تروریستی سرمایه گذاری کرده و تهدیداتی را متوجه امنیت این کشور می کنند.

وی افزود: حمله ای که به سفارت روسیه در کابل شد هم از همین موضوع ناشی می شود که برخی کشورهای مغرض می خواهند امنیت افغانستان را به چالش بکشند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به ابراز نگرانی های متعدد روسیه از حضور و تقویت داعش در افغانستان عنوان کرد: گروه های تروریستی گاهی می توانند برخی بسترهای فکری در افغانستان برای خود ایجاد کنند، نظام گذشته این کشور از هم پاشیده و حکومت فعلی آن اشرافی را که باید بر تمام جغرافیای افغانستان داشته باشد، ندارد، به این ترتیب گاهی دشمنان اقداماتی انجام می دهند تا ادعای تامین امنیت طالبان را به چالش بکشند.

به گفته جاهد امروزه برخی کشورهای مغرض از تروریسم به عنوان حربه سیاست خارجی خود استفاده می کنند، حمله انفجاری که در هرات رخ داد و حمله ای که در مقابل سفارت روسیه در کابل انجام شد جزء جنگ روانی بود که حلقات تروریستی آن را به راه انداختند.

این کارشناس سیاسی در خصوص جنگ نیابتی برخی کشورها در افغانستان هم اظهار کرد: برای جنگ های نیابتی نیاز به حلقات و گروه های نیابتی در داخل کشورها است و به این دلیل از ظرفیت گروه های تروریستی که ساختار نظام مند و مسوولیت پذیری ندارند در جغرافیای در حال بحران و یا گذشته از بحران استفاده می شود.

وی با اشاره به اظهارات مقامات طالبان در خصوص مهار داعش در حالیکه این گروه مسوولیت ناامنی ها و انفجارها را در افغانستان به عهده می گیرد، گفت: داعش در این کشور به عنوان یک تهدید استراتژیک محسوب نمی شود و هرچند گاهی تهدیداتی از آن ناحیه وجود دارد اما به نظر می رسد حکومت موجود اقدامات لازم را علیه آن انجام خواهد داد.

 

کلیدواژه