سنبله 17, 1401 15:27 Asia/Kabul

استاد دانشگاه کابل گفت: به نظر می رسدحکومت سرپرست طالبان تا زمان مسلط شدن کامل بر اوضاع و تحکیم پایه های این حکومت ادامه داشته باشد.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه تا زمانی که نواقص حکومت داری از جمله نبود قانون اساسی، وجود داشته باشد حکومت موقت یا سرپرست طالبان در افغانستان به کار خود ادامه خواهد داد، اظهار داشت: طالبان ادعا می کنند در کشورهای پیشرفته هم حکومت ها و وزیران سرپرست وجود داشته و در افغانستان هم در وزارتخانه ها سرپرستان مدت زیادی کار کرده اند.

وی افزود: کشورهای جهان هم ناگزیر هستند با اوضاع کنونی در افغانستان کنار بیایند، زیرا امنیت که از مسایل مهم در افغانستان بود نسبت به زمان حضور نیروهای غربی دراین کشور بهتر شده و هرچند گاهی انفجارهای تروریستی انجام می شود، طالبان می گویند جنگ جبهه ای وجود ندارد و بر اوضاع مسلط هستند.

به گفته این کارشناس سیاسی کمبودها و تضادها تنها در مورد قانون اساسی نیست، در مورد حقوق زنان، بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم و حتی نوع لباس مردم، کارکنان دولتی یا دانش آموزان دیده می شود که برخی به آن حساسیت نشان می دهند و برخی هم جدی نمی گیرند.

استاد دانشکده ژورنالیسم دانشگاه کابل عنوان کرد: تناقضات قبلا هم بین زندگی مردم کابل و اطراف وجود داشته و طالبان هم از آنجایی که زندگی سنتی داشته اند به مسایل سنتی تکیه بیشتری دارند و می گویند اکثریت با آن ها است اما مساله این است که وقتی تغییراتی بین زندگی شهری و روستایی ایجاد می شود نمی توان با زور و تهدید به خاطر مسایل سطحی شهروندان را مجبور به انجام کارهایی کرد که مایل نیستند. اما طالبان برای اعمال قدرت و ایجاد ترس در بین مردم و تحکم بر آنان دست به اقداماتی می زنند.

به گفته فانوس اگرچه در گذشته این سختگیری ها نبوده اما آزادی های بی حد هم بی بند و باری هایی را به وجود آورده بود و مردم هم خاطرات خوشی از آن آزادی ها که حتی باعث تعرض به حریم شخصی برخی می شد و یا در رسانه ها از آزادی بیان سوء استفاده می شد، ندارند، این ها بهانه ای هم به دست طالبان داده تا مثلا بگویند آزادی بیان و آزادی زنان کارایی نداشته و درد سر ساز بوده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: امریکا و ناتو هم که با حضور بیست ساله در افغانستان نتوانستند کاری از پیش ببرند و نظام افغانستان را با نابودی مواجه کردند نمی توانند ادعای چندانی داشته باشند، اکنون طالبان امنیت نسبی را تامین کرده اند و با وجود اینکه می گویند حاضر به مذاکره در مورد برخی مسایل هستند اما امریکا بهانه جویی می کند تا جنگ را ادامه دهد، هر دولت دیگری هم که در افغانستان روی کار بیاید باز هم بهانه جویی های آن ها ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ چنین بوده و هر دولتی که در افغانستان ایجاد شده توسط قدرت های استعماری سرنگون شده است ضمن اینکه قدرت های بزرگ در افغانستان مواضع یکدیگر را هم هدف قرار می دهند که حمله اخیر به سفارت روسیه در کابل از نمونه های آن است.

 

کلیدواژه