سنبله 22, 1401 13:36 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اگر طالبان به دنبال حکومت در افغانستان و پایداری آن هستند باید افکار و رفتارهای خود را در زمینه حقوق بشر و مساله آموزش دختران اصلاح کنند.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعتراض مردم جنوب شرق افغانستان به ادامه مسدود ماندن مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم گفت: طالبان اگر بخواهند یک حکومت پایدار داشته باشند و مردم با آنان همکاری کنند باید فراهم کردن زمینه های تعلیم، تحصیل، رعایت حقوق بشر و امثال آن را که از حقوق اولیه انسانی و اسلامی مردم است در راس برنامه های کاری خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: بیشتر نیروهای طالبان از تمدن، آزادی بیان، آزادی مطبوعات و رسانه ها و آزادی زنان به دور بوده اند، والدین آن ها بی سواد بوده اند و مسوولان طالبان هم بیشتر از چنین خانواده هایی نیرو جذب کرده اند، بنابراین اگر بحث تعلیم و تربیت در حکومت طالبان ادامه پیدا کند دختران نیروهای آنان هم که از روستاها و مناطق دوردست به شهرها آمده اند به رفتن به مدرسه تشویق می شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی زنان در جامعه جایگاه خاصی دارند، در صورتی که زنان و مادران باسواد در یک جامعه حضور داشته باشند فرزندان آن مادران به سادگی در اختیار افراد نابکار و گروه های تروریستی قرار نمی گیرند و توانایی تشخیص حق از ناحق و راه از چاه را دارند.

مظفری عنوان کرد: از طرف دیگر برخی از کشورهای مغرض هم به دنبال آن هستند که مردم افغانستان را از فرهنگ و آموزش به دور نگه دارند تا مباحث سیاسی و و فرهنگی را پیگیری نکنند و جذب مدارس تحت نظر آن ها شوند تا افکار آن ها را تحت تاثیر قرار دهند.

وی بیان داشت: در چنین وضعیتی طالبان موضوع زنان و حقوق آنان را به یک چالش بزرگ تبدیل کرده اند، مردم از این وضعیت ناراضی هستند و حتی مردم ولایت های خوست و پکتیا که بسیاری از آن ها طرفدار طالبان هستند به خاطر ادامه مسدود ماندن مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم دست به اعتراض و تظاهرات زده اند اما مشخص نیست که حکومت طالبان با مسدود نگه داشتن این مدارس به دنبال چیست.

این کارشناس افغان گفت: در حالیکه تعلیم و آموزش در هر جامعه بشری از حقوق اولیه انسانی و از نظر شرعی یک امر پذیرفته شده و معمول است، حکومت طالبان یکسال از وقت دختران و مادران آینده سرزمین افغانستان را ضایع کردند، مدارس را مسدود کردند، زمان های برنامه ریزی شده دانشگاه ها را به هم زدند و برنامه امتحان کانکور را تغییر دادند. اگر طالبان به دنبال حکومت هستند باید بدانند این رفتارها با حکومت داری سازگاری ندارد.

وی اظهار امیدواری کرد که طالبان در افکار و اندیشه های خود تغییر ایجاد کنند، دروازه های مدارس را باز کنند و به رعایت حقوق بشر پایبند باشند تا فشارهای بین المللی هم از روی آنان و مردم افغانستان برداشته شود و این مردم بتوانند در آرامش نسبی زندگی کنند.

 

کلیدواژه