میزان 03, 1401 13:10 Asia/Kabul

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: سخنان نخست وزیر پاکستان شاید بر روابط کابل و اسلام آباد خدشه ای وارد کند ولی در دراز مدت فکر نمی کنم مشکلی بوجود بیاید چرا که ارتش پاکستان حامی اصلی گروه طالبان است و رابطه میان دو طرف همچنان مستحکم خواهد ماند.

کامبخش نکویی کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد سخنان شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از حضور فعال گروه‌های تروریستی در افغانستان اظهار نگرانی کرد گفت: نخست وزیر پاکستان تحت فشار مشکلات اقتصادی زیادی قرار دارد و تلاش دارد که با این گونه سخنان توجه جامعه جهانی را به خود جلب کند و این سخنان اخیر او که از حضور گروه های تروریستی اظهار نگرانی کرده باید در همین راستا ارزیابی کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بخشی از نیروهای طالبان در افغانستان با پاکستان رابطه خوبی ندارند و شهباز شریف می خواهد بگوید که ما توان آن را داریم که افکار عامه جهانی را بر علیه شما تحریک کنیم و پاکستان می خواهد این گونه طالبان را تحت کنترل خود داشته باشد.

این کارشناس افغان بیان داشت: تحلیل دیگری هم وجود دارد مبنی بر این که شمال افغانستان به مرکز گروه های تروریستی تبدیل شود و این همان چیزی است که آمریکا به دنبال آن است و برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که پاکستان در راستای سیاست آمریکا عمل می کند و این اظهارات ناشی از بازی دوگانه پاکستان است.

این آگاه امور سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا این اظهارات شهباز شریف می تواند بر روابط حکومت طالبان و پاکستان تاثیر بگذارد گفت: سخنان نخست وزیر پاکستان شاید بر روابط کابل و اسلام آباد خدشه ای وارد کند ولی در دراز مدت فکر نمی کنم مشکلی بوجود بیاید چرا که ارتش پاکستان حامی اصلی گروه طالبان است و این رابطه میان دو طرف همچنان مستحکم خواهد ماند.

نکویی در مورد واکنش طالبان به اظهارت نخست وزیر پاکستان گفت: طالبان در طول یکسال گذشته دیپلماسی فعالی که بتواند کشورهای جهان و منطقه را اقناع کند نداشته اند و مواضع آن ها بیشتر جنبی احساسی داشته است و البته تا هنوز طالبان سیاست خارجی خود را به درستی اشکار نکرده اند، هر چند که طالبان اظهار می دارند که هیچ خطری از افغانستان متوجه کشورهای دیگر نیست ولی به نظر می رسد که این سخنان تا کنون اقناع جهان را در بر نداشته است.

لازم به یادآوری است که شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز جمعه، اول سنبله/ مهرماه در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که پاکستان همسو با جامعه جهانی، از حضور فعال گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران است.

نخست‌وزیر پاکستان مدعی شد که دست‌کم پنج گروه تروریستی از جمله، داعش، شبکه القاعده، تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ازبکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان فعالیت دارند.

شهباز شریف با اشاره به حضور تروریست‌ها در خاک افغانستان گفت که پاکستان در دو دهه گذشته در پی حملات تروریست‌هایی که از خارج از مرزهای این کشور وارد شده‌اند، بیش از ۸۰ هزار نفر تلفات جانی و بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت مالی متحمل شده است.

با این حال، نخست‌وزیر پاکستان معتقد است که «حمایت و همکاری با مقام‌های فعلی افغانستان- طالبان- می‌تواند تهدید گروه‌های تروریستی در منطقه را خنثی کند».

کلیدواژه