میزان 10, 1401 15:14 Asia/Kabul

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: مهمترین دستاورد حکومت فعلی در افغانستان حداقل در سطح شعار، تامین امنیت بوده اما حوادث اخیر و موارد مشابه آن در طول بیش از یک سال گذشته نشان داد که حکومت فعلی در تامین امنیت ناکام و یا مقصر بوده است.

آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: با توجه به اتفاقاتی که افتاده حتی در زمینه تامین امنیت هم نمی توان حکومت طالبان را موفق تر از حکومت قبلی دانست.

وی افزود: از سوی دیگر ترورهایی که در افغانستان انجام می شود، هدفمند و دارای سمت و سویی است که از دو منظر قابل ارزیابی است؛ یکی اینکه ترورهایی که طی سال های گذشته در افغانستان انجام شده با هدف نسل کشی و تصفیه قومی بوده، قشر خاصی از مردم افغانستان هم هدف بوده که یا از طریق کشتار و یا از طریق کوچ دادن و اجبار به فرار و خروج از کشور حضورشان از بین برود. همه حکومت های افغانستان هم در این قضیه به نوعی همسو یا شریک جرم و ترورها و یا هموار کننده راه بوده اند.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تصریح کرد: امکان ندارد چنین ترورهایی بدون هماهنگی با حکومت انجام شود زیرا نوع اهداف و دسترسی راحت تروریست ها به اهداف و مجموعه هایی که هدف قرار می گیرند بدون هماهنگی با دستگاه های حاکمیتی ممکن نیست. دیگر اینکه این ترورها به یک مذهب خاص معطوف است و ممکن است به معنای آن باشد که دشمنان بخواهند بین مذاهب موجود در افغانستان اختلاف ایجاد کنند.

هاشمی ارزگانی اظهار داشت: نکته دیگر این است که نهادهای حقوق بشری مردم افغانستان را در باتلاق جنگ، گرسنگی و محرومیت از تحصیل و آزادی تنها گذاشته اند و همان کشورهایی که به نام تامین امنیت و ایجاد نظام سیاسی مبتنی بر ایده دولت-ملت بیست سال سرمایه های افغانستان را چپاول کردند و به فرهنگ و ارزش های مردم افغانستان آسیب زدند و اختلاف و جنگ را ریشه دار کردند، افغانستان را رها کردند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: رسانه های بزرگ بین المللی برای جان باختن خانمی در جمهوری اسلامی ایران که البته جای تاسف دارد، به صورت 24 ساعته مشغول تبلیغات و بزرگنمایی قضایا هستند اما به جان باختن ده ها دانش آموز دختر در افغانستان در نتیجه حمله انفجاری اهمیت چندانی نمی دهند و این نشان می دهد که نهادهای حقوق بشری و سازمان های بین المللی هم بیش از آنکه مدافع حقوق بشر باشند ابزار دست قدرت هایی هستند که منافع خود را دنبال می کنند.

این روحانی برجسته افغان گفت: مردم سربلند و عزیز افغانستان که حدود نیم قرن در متن آشوب و خون زندگی کرده اند، کمر همت ببندند و با دوستی، صمیمیت و برادری اسلامی که آموزه قرآنی است بدون اینکه قوم، نژاد و مذهب خاصی را در نظر بگیرند به عنوان مسلمانان ساکن در افغانستان دست به دست هم دهند و وضعیت را به سمتی ببرند که دیگر شاهد اینگونه حملات وحشیانه و به خاک و خون افتادن مردم و جوانان این کشور نباشیم.

وی اضافه کرد: تا زمانی که مردم در مسیر درست الهی و مسیر وحدت و اخوت دینی قرار نگیرند هیچ کس نمی تواند مشکلات آنان را حل کند. حاکمیت کنونی هم اگر بخواهد راه به جایی ببرد چاره ای ندارد جز اینکه به توسعه پایه های سیاسی موجود بپردازد و با انتخابات و مشارکت وسیع مردم نظام سیاسی مبتنی بر ارزش های اسلامی تشکیل دهد.

 

کلیدواژه