غربی ها مسایل حقوق بشری را بهانه دستیابی به اهداف و گسترش سلطه شان قرار می دهند
(last modified 1401-07-18T13:09:06+00:00 )
میزان 18, 1401 17:39 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: امریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی مسایل حقوق بشری را بهانه دستیابی به اهداف خود و گسترش سلطه شان بر کشورهای دیگر قرار می دهند.

سید زکریا راحل موسوی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: نظام سلطه و در راس امریکا با اعلام یکسری معیارها و ارزش ها مانند حقوق بشر، حقوق زن، کرامت انسان، دموکراسی، آزادی و امثال آن به دنبال بسط هژمونی و سلطه استکباری و استعماری خود به سایر نقاط و کنترل قدرت های رقیب خود در سطح منطقه و جهان است.

وی افزود: برای آن ها اهمیتی ندارد که مثلا نقض حقوق بشر و یا حقوق زن در امریکا و دیگر کشورهای غربی رخ دهد و تکرار شود، آن ها در پوشش دفاع از حقوق بشر و ارزش های انسانی فقط در پی تامین منافع راهبردی و استراتژیک خود در جهان هستند و اگر موارد نقض حقوق بشر در خارج از محدوده آن ها رخ دهد با استفاده از اهرم های فشاری مانند دفاع از حقوق بشر و امثال آن به دنبال توسعه سلطه و هژمونی راهبردی خود می باشند.

به گفته این کارشناس سیاسی اما اینکه دیده می شود نقض حقوق بشر در کشوری مانند افغانستان رخ می دهد و قدرت های غربی در برابر آن سکوت پیشه می کنند به این دلیل است که منافع شان اقتضا نمی کند. و یا مثلا اگر در عربستان سعودی همواره حقوق بشر و حقوق زن نقض می شود و امریکا بهترین روابط استراتژیک را با ریاض برقرار کرده باز هم به خاطر منافع اقتصادی و سیاسی-امنیتی خودش است.

راحل موسوی در مورد اهداف امریکا از حضور بیست ساله در افغانستان هم گفت: امریکا اهداف چندگانه ای را دنبال می کرد؛ اهداف اقتصادی مانند غارت منابع طبیعی افغانستان، اهداف سیاسی مانند مهار و کنترل قدرت های رقیب منطقه ای مانند چین، هند، روسیه و ایران. و گفته می شد که منافع امنیتی خود را هم در افغانستان دنبال می کرده که البته اینکه امنیت امریکا از افغانستان مورد تهدید بوده باشد قابل تامل و تردید است. در حال حاضر هم با وجود اینکه امریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده شرایطی را به وجود آورده که امکان کنترل مسایل سیاسی و امنیتی این کشور را داشته باشد و منافعی را که ذکر شد از راه دور پیگیری کند.

وی تصریح کرد: امریکا بخشی از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده اما اطلاعاتی هم وجود دارد که در حال حاضر 2200 نیروی امریکایی در کابل مستقر هستند و نیروهایی هم از انگلیس و آلمان در افغانستان حضور دارند که مجموع نیروهای خارجی حاضر در این کشور به 4000 نفر می رسد.

این کارشناس افغان همچنان خاطرنشان کرد: در مورد ماهیت حکومت فعلی یا جایگزین حکومت قبلی هم تردید وجود دارد و این سوال مطرح است که آیا این حکومت ماهیت امریکایی دارد یا مستقل است. این مساله در صورتی قابل بررسی است که نحوه به قدرت رسیدن جریان حاکم مورد ارزیابی قرار بگیرد، از سوال های مطرح در این زمینه این است که آیا امریکا در جنگ با طالبان با شکست نظامی مواجه شد و آیا خروج امریکا از افغانستان نتیجه شکستش در جنگ نظامی با طالبان بود یا نه معامله ای در قالب توافق صلح در دوحه انجام شد که بخشی از آن هنوز مبهم است و منتشر نشده است.

وی اضافه کرد: با توجه به این پرسش ها تردیدها و سوالات دیگری به وجود می آید که چه تضمینی دارد که حکومت فعلی دست نشانده امریکا نباشد و اگر باشد امریکا چه نیازی به حضور مستقیم در افغانستان دارد و آیا امریکا با سپردن قدرت به جریان حاکم بر اساس توافقنامه دوحه نمی تواند اهداف و برنامه های راهبردی خود را در افغانستان دنبال کند.

 

کلیدواژه