میزان 23, 1401 17:05 Asia/Kabul

کارشناس و فعال اجتماعی-فرهنگی افغان تاکید کرد: ایجاد محدودیت و تغییر ظرفیت در رشته های دانشگاهی از سوی طالبان در افغانستان در آینده سبب بروز مشکلات علمی و اجتماعی می شود.

داکتر زینب مودودی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در رابطه با ایجاد محدودیت هایی برای انتخاب رشته دختران از سوی طالبان گفت: وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان در انتخاب رشته های دانشگاهی مانند هنر و حقوق و رشته های مرتبط با آن برای دختران محدودیت ایجاد کرده اما به خاطر متعادل شدن مساله ورودی به دانشگاه ها ظرفیت جذب برخی رشته ها مانند طب و تعلیم و تربیه را افزایش داده است.

وی علت این محدودیت ها را تفکرات طالبان دانست و یاد آور شد: از قبل در مورد این تفکرات آگاهی داشتیم و به جامعه جهانی هم اعلام کردیم اما پاسخ آن ها سکوت بود و برخی هم در داخل افغانستان سکوت کردند تا طالبان بتوانند اهداف خود را پیاده کنند.

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر این محدودیت ها در آینده علمی و تحصیلی جامعه افغانستان عنوان کرد: زمانی که در امتحان کانکور ظرفیت حتی یک رشته و یک دانش آموز جابجا شود در سال های بعد مشکل آفرین می شود چه رسد به اینکه یک رشته کاملا از بین برود و ظرفیت یک رشته دیگر به صورت بی رویه افزایش پیدا کند. در رشته ای که ظرفیت آن به صورت غیر کارشناسی افزایش یافته پس از چند سال تعداد زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل می شوند که نمی توانند برای خود شغل پیدا کنند و در رشته هایی هم که حذف می شوند کمبود نیرو ایجاد خواهد شد.

مودودی در مورد وضع محدودیت ها توسط طالبان برای استادان دانشگاه های افغانستان که در خارج از این کشور مشغول تحصیل هستند هم گفت: بین وزارت تحصیلات عالی طالبان و دانشگاه ها در خارج نبود هماهنگی دیده می شود و طالبان گزارش های تحصیلی این دانشگاه ها را نمی پذیرند و بر اساس گزارش هایی که از نزدیکان خود دریافت می کنند استادان دانشگاه ها را به بهانه های مختلف اخراج می کنند.

این استاد دانشگاه همچنان خاطرنشان کرد: یک نکته قابل توجه این است که در بین استادان افغان که در خارج تحصیل می کردند تعدادی از قوم پشتون هم بودند که طالبان از آن ها به عنوان مشاور در وزارتخانه ها استفاده کردند اما استادان اقوام دیگر مورد بی مهری قرار گرفته اند و حتی از هفت ماه قبل حقوق هم دریافت نکرده اند، در این میان استادان دانشگاه های افغانستان که در جمهوری اسلامی ایران مشغول تحصیل هستند به ویژه از نظر اقتصادی و دریافت حقوق کمکی دچار مشکلات بیشتری شده اند.

وی اضافه کرد: بهتر بود وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان یک موضع بی طرفانه و علمی را در قبال این استادان درپیش می گرفت زیرا آن ها سرمایه های علمی افغانستان هستند که به سادگی می توانند در کشور دیگری ساکن شوند اما اینکه تصمیم به ماندن می گیرند نشانه تعهد آن ها است پس چنین رویه ای با آن ها صحیح نیست.

 

کلیدواژه