عقرب 11, 1401 15:12 Asia/Kabul

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: غربی ها خودشان از گروه های تروریستی در منطقه حمایت می کنند و خودشان هم از فعالیت آن ها ابراز نگرانی می کنند.

محمد فایق هشام در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موجود گروه تروریستی داعش حاصل فعالیت های اطلاعاتی امریکایی ها و اروپایی ها است و در صورتی که فعالیت گروه های تروریستی مانند داعش در افغانستان افزایش پیدا کند ممکن است این کشور را وارد یک جنگ داخلی بزرگ کند.

وی در رابطه با اظهارت رئیس جمهوری ازبکستان و رئیس شورای اروپا در مورد فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان و اینکه این کشور نباید تهدیدی برای منطقه و جهان باشد، عنوان کرد: تهدید گروه های تروریستی فعال در افغانستان برای منطقه و جهان به اندازه ای نیست که مقامات برخی کشورها عنوان می کنند اما فشارهای امریکا و اروپا بر حکومت موقت طالبان می تواند منجر به گسترش دامنه فعالیت گروه های تروریسیتی در افغانستان شود.

به گفته این کارشناس سیاسی تحلیل هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه فعالیت گروه تروریستی داعش در افغانستان ریشه در تلاش های اطلاعاتی امریکا و اروپا دارد و این فعالیت ها می تواند افغانستان را وارد یک جنگ داخلی تمام عیار کرده و به سوریه سازی افغانستان کمک کند.

هشام عنوان کرد: حکومت موقت طالبان برای رفع نگرانی های غرب، کشورهای منطقه و همسایه در خصوص فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان در وهله اول باید روند اعتماد سازی را راه بیندازد، در قالب این روند اسناد هر فعالیت ضد تروریستی که نیروهای این حکومت انجام می دهند در اختیار رسانه ها قرار دهند و از طریق دیپلماسی رسانه ای به کشورهای خارجی در مورد به کاهش فعالیت های تروریستی در افغانستان اطمینان دهند.

این کارشناس افغان در خصوص ابراز نگرانی مقامات پاکستانی از وضعیت امنیتی افغانستان هم گفت: پاکستانی ها برای دریافت وام از بانک های جهانی در مورد فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان سخن گفته و عنوان می کنند که از خاک افغانستان به سمت نیروهای پاکستانی شلیک می شود.

وی اضافه کرد: اینگونه اظهارات مقامات پاکستانی در مورد فعالیت های گروه های تروریستی در افغانستان سبب شد که مبالغی را کسب کرده و بخشی از بدهکاری های خود را بپردازند.

 

کلیدواژه