حکومت طالبان تاکنون نقش و تاثیرگذاری علمای شیعه را آنگونه که باید درک نکرده است
(last modified 1401-08-25T10:32:08+00:00 )
عقرب 25, 1401 15:02 Asia/Kabul

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان گفت: حکومت طالبان تاکنون نقش و تاثیرگذاری علمای شیعه را آنگونه که باید درک نکرده و به آن اهمیت نداده که یک نقیصه کلان در حکومت شمرده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین رضوانی بامیانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار رئیس نهاد مبارزه با مواد مخدر حکومت موقت طالبان با هیات رهبری شورای علمای شیعه افغانستان اظهار داشت: حضور وی در جمع اعضای شورای علمای شیعه افغانستان نشان می دهد که حکومت طالبان تا حدی به نقش آنان در شکل دادن ذهنیت عموم مردم واقف است که البته باید به این موضوع در عرصه های مختلف توجه شود.

وی افزود: در این دیدار رئیس نهاد مبارزه با مواد مخدر طالبان از هیات رهبری این شورا خواست که علمای شیعه افغانستان را در هر مکان و موقعیتی که قرار دارند تشویق کنند که برای مردم از ضررهای کشت، خرید و فروش، مصرف و قاچاق مواد مخدر سخن بگویند و در این مورد هشدار بدهند تا مردم بیش از این در دام این مواد گرفتار نشوند.

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان عنوان کرد: در این دیدار از سوی هیات رهبری این شورا هم چند مساله مطرح شد؛ یکی اینکه تا زمانی که فقر دامنگیر جامعه باشد در مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد توفیقی حاصل نخواهد شد و راه حل اساسی مبارزه با این مواد مبارزه با فقر در جامعه و برچیدن آن است که آن هم مستلزم برنامه های اساسی اقتصادی می باشد که باید توسط حکومت طراحی و اجرا شود. به گفته رضوانی بامیانی در این راستا اشتغال زایی فراگیر برای افراد جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زمانی که مردم صاحب کار شوند و اوضاع اقتصادی آن ها بهبود پیدا کند تاثیر بسزایی در کاهش مواد مخدر خواهد داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان بیان داشت: نکته دیگری که مطرح شد کشت جایگزین مواد مخدر بود که از سال ها قبل و در زمان دولت های قبلی هم از سوی متخصصین مطرح شده بود اما کار خاصی در این زمینه انجام نشد. در این نشست به رئیس نهاد مبارزه با مواد مخدر طالبان گفته شد که در این زمینه باید تلاش جدی صورت بگیرد و زمینه کشت جایگزین و به صرفه برای کشاورزان فراهم شود و دولت از توزیع بذر گرفته تا بازاریابی و فروش محصولات در کنار آنان باشد.

وی اظهار کرد: بحث دیگر مطرح شده هم کمک به ترک اعتیاد معتادین بود به ویژه در کابل که جمعیت کثیری از معتادین شامل زنان و کودکان وجود دارند و وضعیت اسفباری را به وجود آورده اند و اینکه اقدامات موقت راه به جایی نمی برد و باید اقدامات اساسی و درازمدت در این زمینه انجام شود.

رضوانی بامیانی همچنان خاطرنشان کرد: در این دیدار یک گلایه هم از سوی شورای علمای شیعه افغانستان مطرح شد و آن اینکه حکومت طالبان که در رابطه با مبارزه با مواد مخدر با این شورا مشورت می کند، تا به حال در دیگر مسایل به علما و جامعه تشیع چندان توجه نکرده که باید جمعیت و نقش آن ها را در مسایل مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مورد توجه قرار دهد.

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان گفت: حکومت طالبان تاکنون نقش و تاثیرگذاری علمای شیعه را آنگونه که باید درک نکرده و به آن ها اهمیت قائل نشده که یک نقیصه کلان به شمار می رود. اگر قرار باشد در یک کشور نقش یک جمعیت عظیم از جامعه در نظر گرفته نشود نظام آن ناقص است و کارش به درستی پیش نمی رود، در رابطه با علمای شیعه افغانستان هم این موضوع صادق است.

وی اضافه کرد: علمای شیعه بخش بزرگی از علمای افغانستان را تشکیل می دهند که هم به جهت فضل هم توان تبلیغی و هم توان تحلیل مسایل در موقعیت های بسیار بالا قرار دارند، مساجد و منابر فراوان در اختیار آن ها قرار دارد و تبلیغ آن ها در عرصه های مختلف موثر است. مادامی که این نقش و اهمیت نادیده گرفته شود هر امری که مربوط به مردم باشد و نیاز به تبلیغ و ترویج داشته باشد ناقص می ماند.

 

کلیدواژه