عقرب 30, 1401 12:10 Asia/Kabul

رئیس حزب بیداری ملی فلاح افغانستان گفت: حکومت موقت طالبان وجود اداره های موازی برای مبارزه با فساد اداری و مالی را ضروری نمی داند به همین دلیل اقدام به انحلال آن ها کرده است.

محمد یاسین حبیب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به فرمان رهبر طالبان مبنی بر انحلال پنج مرکز مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری در افغانستان و واگذاری وظایف آن ها به نهادهای نظامی اظهار داشت: در دولت های قبلی و به ویژه در دوره ریاست جمهوری محمد اشرف غنی یکسری اداره ها برای مشغول شدن نزدیکان مقامات بالای حکومتی ایجاد شد و به این ترتیب چندین اداره موازی به وجود آمد که ماهانه میلیاردها افغانی از بودجه دولت توسط آن ها حیف و میل می شد.

وی افزود: اکنون طالبان وجود چنین اداره های موازی و غیر ضروری را یک زیان به بودجه حکومت می دانند و از این رو رهبر طالبان این اداره ها را منحل کرد و کارمندان آن ها به اداره های نظامی منتقل شدند.

به گفته این کارشناس سیاسی در مساله مبارزه علیه جرایم سنگین و فساد اداری، شناسایی افراد متهم، رشوه ستان و اختلاس گر از طریق فعالیت های کشفی و استخباراتی انجام می شود و اکنون که که این اداره ها منحل شده اند باید فکری برای کارمندان آن ها هم بشود به این دلیل آن ها به اداره های نظامی وزارت داخله منتقل شده اند تا از طریق بخش کشف و استخبارات این وزارتخانه بتوانند در شناسایی عناصر مفسد کمک کنند.

این فعال سیاسی افغان یاد آور شد: پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در اداره های نظامی، غیر نظامی و قضایی میزان رشوه ستانی و اختلاس بسیار کاهش پیدا کرده در حالیکه در دولت های قبلی طی بیست سال گذشته فساد گسترده ای حاکم بود و یکی از دلایل سقوط حکومت جمهوریت هم همین فساد گسترده بود. اما طالبان تصمیم گرفته اند با استفاده از قدرت خود میزان جرایم سنگین از قبیل فساد و رشوه ستانی را کاهش دهند از اینرو وجود ادارات موازی را در این زمینه ضروری نمی دانند و آن ها را منحل کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه فساد و رشوه ستانی در اداره های افغانستان طی سال ها ریشه دوانده مبارزه با آن تا محو کامل هم نیاز به مبارزه طولانی دارد با این حال طالبان توانستند طی بیش از یک سالی که از حکومت شان می گذرد در دل افراد فاسد و اختلاس گر ترس ایجاد کنند و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند میزان فساد بیش از این کاهش خواهد یافت.

 

کلیدواژه