قوس 06, 1401 13:51 Asia/Kabul

فعال اجتماعی و اقتصادی زن در افغانستان تاکید کرد: زنان افغان برای مطالبه حقوق خود تلاش می کنند و جامعه جهانی هم باید برای حمایت از آنان اقدامات عملی انجام دهد.

اسماء نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به راهپیمایی اعتراضی شماری از زنان در کابل برای دستیابی به حقوق شان و مشارکت در اجتماع گفت: زنان افغان در تلاش برای احقاق حقوق خود هستند و اعضای جامعه جهانی هم باید ابراز تاسف و نگرانی صرف را کنار گذاشته و برای حمایت از آنان وارد عمل شوند.

وی افزود: اگرچه طالبان اعلام می کنند که محدودیت های خاصی در برابر مردم و به ویژه زنان وضع نمی کنند اما هر روز شاهد وضع محدودیت های بیشتر هستیم.

به گفته این فعال اقتصادی از آنجایی که وضعیت اقتصادی مردم در افغانستان وخیم و شرایط اجتماعی برای زنان شاغل و تجارت پیشه دشوار شده، اوضاع کاری این زنان دگرگون شده و کارشان کاملا از رونق افتاده است. آنان دامنه کار خود را بسیار کوچک کرده اند در حالی که در گذشته کارهای آن ها در بخش های مختلف گسترش پیدا کرده بود، در حال حاضر بسیاری از این زنان فعالیت های خود را به خانه هایشان آن هم به صورت محدود انتقال داده اند زیرا امکان خارج شدن از منزل هم به آسانی برایشان فراهم نیست.

نظری یاد آور شد: در گذشته از فعالیت های زنان شاغل و تجارت پیشه در افغانستان حمایت می شد و فعالیت های آنان در نمایشگاه ها نمود خوبی داشت و مردم هم از آن استقبال می کردند اما اکنون زنان مانند گذشته اجازه برگزاری نمایشگاه ها را ندارند، مدارس دخترانه مسدود شده و اجازه کار و فعالیت های مدنی و سیاسی از آن ها گرفته شده است.

این فعال مدنی افغان در مورد تاثیر راهپیمایی ها و اعتراضات بر بهبود وضعیت زنان در افغانستان هم گفت: این اعتراضات نکته مثبتی در اعلام وجود زنان در همه عرصه ها و نشانه این است که آنان تسلیم نمی شوند و حکومت هم متوجه می شود که نمی تواند زنان را در بند نگه دارد.

وی با اشاره به ابراز تاسف و نگرانی جامعه جهانی در خصوص وضعیت اجتماعی به ویژه اوضاع  زنان در افغانستان گفت: برای تغییر وضعیت باید از مرحله حرف عبور کرد و وارد عمل شد. جامعه جهانی و کشورهای قدرتمند باید روی حکومت طالبان فشار بیاورند و از زنان افغان حمایت کنند تا بتوانند در جامعه حضور پیدا کرده، از حقوق خود دفاع کنند و در بخش های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت کنند.

 

کلیدواژه