قوس 07, 1401 11:18 Asia/Kabul
  • درخواست طالبان برای سرمایه‌گذاری تاجران ایرانی در افغانستان
    درخواست طالبان برای سرمایه‌گذاری تاجران ایرانی در افغانستان

وزیر صنعت و تجارت حکومت موقت طالبان، سرمایه گذاری تاجران ایرانی را در افغانستان خواستار شد.

"نورالدین عزیزی" وزیر صنعت و تجارت حکومت موقت طالبان روز یک شنبه در جمع شماری از تاجران ایرانی در محل این وزارتخانه در کابل از آنها خواست، تا درافغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

عزیزی گفت: ایران از کشورهای همسایه خوب و دوست افغانستان است و تلاش می‌شود تا زمینه سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف از جمله معادن فراهم شود.

شرکت کنندگان در این نشست، درباره چگونگی سرمایه گذاری در بخش‌های صنایع و استخراج معادن در افغانستان، تبادل نظر کردند. حمایت چهار دهه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان، پذیرای میلیون ها آواره افغان و افزایش کمک های بشر دوستانه یک سال اخیر به این کشور موجب شده که دولت موقت طالبان بارها از نمایندگان ایران به عنوان کشوری مورد اعتماد، بخواهند که در افغانستان سرمایه گذاری کند.

  زیرساخت های افغانستان براثر بیست سال اشغالگری آمریکا و جنگ داخلی ناشی از آن نابود شده است و این کشور برای احیای چرخه اقتصاد خود به همسایگان از جمله ایران نیاز دارد. گروه طالبان که از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ / 24 اسد 1400 در افغانستان به قدرت رسیده است، تلاش های زیادی برای گسترش روابط با کشورهای همسایه از جمله ایران می کند.

یکی از موانع همکاریهای جامعه جهانی با دولت موقت طالبان، تشکیل نشدن حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام و مذاهب است که اکنون به یکی از مطالبات اصلی جامعه جهانی تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تسلط طالبان بر افغانستان، بر تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام و مذاهب در این کشور تاکید کرده بود. ضمن اینکه  سیاست جمهوری اسلامی ایران از گذشته تاکنون در جهت منافع ملت افغانستان و حمایت از همسایه بوده و در این زمینه از هیچ تلاشی برای حمایت از ملت افغانستان دریغ نکرده است. نشست اخیر سرمایه گذاران جمهوری اسلامی ایران و هیات وزارت انرژی و آب دولت طالبان در کابل در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

در این نشست که با حضور روسا و مسئولان دو شرکت سرمایه گذار ایرانی و "مجیب الرحمان عمرآخند زاده" معاون وزارت انرژی و آب دولت طالبان در کابل برگزار شد، علاوه بر هماهنگی بین شرکت‌های ایرانی و وزارت انرژی و آب، طرح انتقال آب از رودخانه پنجشیر به کابل و رفع مشکلات آب مردم پایتخت، نمایندگان شرکت‌های سرمایه گذار ایرانی، طرح‌های خود را به ویژه در عرصه انتقال آب رودخانه پنجشیر به شهر کابل ارائه کردند. "عبدالطیف نظری" معاون وزارت اقتصاد افغانستان در این زمینه می گوید:

«ایران از جمله همسایگان افغانستان است که مبادلات اقتصادی و تجاری بسیار گسترده با ما دارد بنا براین؛ فرصت های سرمایه گذاری ایران در افغانستان فراهم شده است». این مقام طالبان افزود: «از آنجایی که بسترهای فرهنگی بسیاری بین دو ملت وجود دارد، تقاضای کالاهای ایرانی در افغانستان بسیار است، بنابراین، ذائقه مشتری و مسائل فرهنگی مشترک باعث شده است تا ایران بتواند نقش بسیار مهم و اساسی را در تحولات اقتصادی افغانستان ایفا کند». 

جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه همواره در کنار مردم افغانستان بوده و تا حد توان در رفع مشکلات این ملت مظلوم تلاش کرده است و برگزاری پنجمین اجلاس مشترک اقتصادی هیات‌های هرات غرب افغانستان و خراسان رضوی (شمال شرق ایران) برای بهبود تسهیلات در امور تجاری بین دو کشور در هفته گذشته در ولایت هرات ناشی از این سیاست تهران است. "حمیدالله متوکل" سخنگوی والی (استاندار) هرات در نشست دو روزه هرات به خبرنگاران گفت: 

«هدف از این نشست تبادل داد و ستد و رفع چالش‌های تجاری میان افغانستان و ایران است و در این نشست روی چهار موضوع حمل و نقل و خط راه آن هرات - خواف ، کشاورزی، صنعت و تجارت و مواد سوختی بحث و تبادل نظر شد».

امیررضا رجبی، مدیر کل اداره صنعت و تجارت خراسان رضوی هم گفت:

«اتاق صنعت و تجارت هرات از ما خواسته است تا در بخش ماشین آلات و مهندسی اتاق صنعت و معدن این ولایت، همکاری کنیم. در همین زمینه اخیرا نمایندگی رسمی شرکت تراکتورسازی ایران در ولایت بلخ در شمال افغانستان افتتاح شده است».

اوضاع کنونی با توجه به بحران انسانی و اقتصادی افغانستان ناشی از بیست سال اشغالگری نظامیان آمریکایی،  تحریم ها و تصاحب دارای های مردم این کشور توسط آمریکا از یکسو، و بی توجهی طالبان به خواسته های اقوام و گروههای مذهبی مناطق مختلف افغانستان برای تشکیل دولت فراگیر از دیگر سو باعث شده است که نه تنها جامعه جهانی تمایلی برای شناسایی حکومت طالبان نداشته باشد، بلکه مشارکت سرمایه گذاران را در افغانستان با مشکل اساسی روبرو کرده، وضعیتی که متضرر اصلی، ملت افغانستان است. 

با توجه به درخواست های مکرر طالبان از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری و گسترش روابط اقتصادی، همچنین توانمندی های ایران در همه زمینه ها، می توان گفت، حرکت دولت موقت طالبان به سوی یک نظام دموکراتیک و توجه به مطالبات عمومی در این کشور، زمینه مشارکت گسترده تر اقتصادی و سرمایه گذاری ایران را در بازار افغانستان فراهم می کند که برای رونق کسب و کار در این کشور ضروری است. بانک توسعه آسیا اخیرا در گزارشی اعلام کرد، افغانستان از نظر اقتصادی یکی از شکننده ترین و در معرض خطرترین اقتصاد جهان را دارد و حدود نیمی از مردم این کشور (۴۷.۳ درصد) در فقر مطلق زندگی می کنند.

کلیدواژه