برخورد با مساله حقوق زنان در افغانستان از منظر بین المللی، دینی و عرفی غیر منصفانه است
(last modified 1401-09-07T09:09:20+00:00 )
قوس 07, 1401 13:39 Asia/Kabul

کارشناس افغان تاکید کرد: برخورد با مساله حقوق زنان در افغانستان چه از منظر کنوانسیون های بین المللی، چه از منظر حقوق دینی و اسلامی و چه از نظر قانون، آداب و رسوم و عرف داخلی غیر منصفانه و نادرست است.

دکتر مژگان رضایی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: اکنون زنان و دختران افغان در کشوری از شرایط مساعد تحصیل برخوردار نیستند و از حق حضور و تفریح در فضای باز محروم شده اند که در طول تاریخ زنان نامداری را تقدیم جامعه کرده است.

وی افزود: هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که این برخوردها ناشی از دینی باشد که کامل ترین دین است.پیامبر گرامی اسلام (ص) بیش از 1400 سال قبل امر به تحصیل و یادگیری کرده و امروز با برداشت های مغرضانه و سیاسی از دین همان پیامبر، زنان از تحصیل محروم می شوند و عنوان می شود که این رفتار دینی، فرهنگی، اسلامی و یک موضوع داخلی کشور است.

به گفته ایناستاد دانشگاه برداشت ها از مسایل دینی در جوامع مختلف در بسیاری موارد افراطی و تفریطی بوده که نتیجه عکس را هم درپی داشته است. رفتار هر مسلمانی هم که به جای کمک به اشاعه دین اسلام و پر رنگ تر شدن ارزش های دینی باعث زیر سوال رفتن این ارزش ها شود نه تنها از اسلام گرفته نشده و کمکی به اسلام نخواهد کرد بلکه انحراف و اشتباه در برداشت و در بدترین وضعیت ضد اسلام است.

خانم رضایی اظهار داشت: به عنوان یک زن مسلمان امیدوار است مسیری که حکومت طالبان در پیش گرفته به شکل درستی اصلاح شود زیرا جامعه متشکل از زنان و مردان است. اگرچه خشونت ها علیه زنان در افغانستان به شدت تشدید شده اما دامنه خشونت ها حتما به مردان هم می رسد زیرا وقتی زنان که مادران، همسران و دختران خانواده ها هستند در سختی باشند بنیان خانواده دچار اختلال می شود و هر جامعه ای که خانواده ها در آن آرامش نداشته باشند، آرام نخواهد بود.

این کارشناس افغان اظهار امیدواری کرد سردمداران حکومت فعلی در افغانستان به این درک برسند که این مردم دیگر ظرفیت تحمل رنج و مصیبت را ندارند و نیاز دارند که اندکی آرامش داشته باشند و در مسیر رشد و پیشرفت گام بردارند و از حداقل آسایش که در کشورهای دیگر امری بدیهی است برخوردار باشند که این حق انسانی، دینی و ملی آن ها است.

وی تاکید کرد: همه دولتمردان و مردم باید به این باور برسند که حق و حقوقی دارند و باید از آن دفاع کنند و همانگونه که گفته می شود شهر خوب یافتنی نیست بلکه ساختنی است، باید شهر خوب ساخته شود. شهر خوب اگرچه باید از نظر معماری و مبلمان شهری به خوبی ساخته شود، از نظر معنوی نیز باید حاکمان عادل داشته باشد که در پی حق باشند و مردم هم به عنوان شهروندان که باید از حقوقی برخوردار باشند به دنبال مطالبه حقوق خود باشند.

ایناستاد دانشگاه در مورد ادعاهای غربی ها برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان هم گفت: آنچه امروز در افغانستان شاهد هستیم نتیجه رفتارهای سیاستمداران افغان و خارجی در ارتباط با این کشور است، گذشته از این باید دید آیا کسانی که داعیه حق دارند خودشان معنای حق را می دانند یا خیر و آیا ادعاهایشان در مورد حقوق در کشورهای خودشان جاری و ساری است یا نه و آیا در کشورهایی که ادعای حمایت از حقوقی را مطرح می کنند و یا کشورهایی که آن ها مورد توجه قرار داده اند نتایج و اتفاقات مثبتی در آن زمینه روی داده یا خیر.

رضایی عنوان کرد: اگر غربی ها واقعا صادقانه و دلسوزانه به دنبال احقاق حقوق زنان افغان هستند باید از عواملی که سبب تضییع این حقوق شده جلوگیری می کردند، وضعیتی را که امروز در افغانستان شاهد هستیم حتما توسط قدرت هایی زمینه چینی شده است.

این کارشناس افغان همچنان خاطرنشان کرد: در چارچوب اسلام حقیقی منافاتی بین حقوق اسلامی و حقوق بشر وجود ندارد و اگر احکام دین اسلام با تمام ابعاد آن اجرا شود هیچ حقی از کسی ضایع نخواهد شد اما معمولا در کشورهای اسلامی در مورد بخش هایی از دین به صورت افراطی عمل می شود و بخش هایی هم به صورت کامل کنار گذاشته و یا ضد آن عمل می شود.

وی اضافه کرد: به هر صورت اگر برداشت درست از اسلام شود و احکام آن در عرصه های مختلف مانند شیوه پیامبر گرامی اسلام (ص) به درستی اجرا شود شاهد پیشرفت در تمام عرصه ها خواهیم بود و از آنجا که تقریبا تمام مردم افغانستان مسلمان هستند در صورتی که به این شیوه عمل شود در کوتاهترین زمان تحول را در تمام ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شاهد خواهیم بود.

 

کلیدواژه