قوس 16, 1401 13:16 Asia/Kabul

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران گفت: در صورت تصویب تشکیل سازمان ملی مهاجرت با اهداف مد نظر طراحان آن، خدمات بهتری به مهاجرین و اتباع خارجی در ایران ارایه خواهد شد.

صادق رضا دوست در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد تصویب کلیات طرح ایجاد سازمان ملی مهاجرت در ایران و اینکه کارشناسان برخی از مواد این طرح را برای مهاجرین و جامعه میزبان چالش برانگیز می دانند عنوان کرد: این طرح مزایا و محاسن زیادی دارد، زمانی که یک تشکیلات بزرگتر می شود می تواند تصمیم های بزرگتری بگیرد. چالش هایی در حوزه اتباع خارجی وجود داشت که برای رفع آن ها لازم بود لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت از طریق دولت تقدیم مجلس شود.

وی افزود: تا کنون فقط کلیات طرح به تصویب رسیده و روی جزئیات آن کار کارشناسی جریان دارد، کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی جلساتی برگزار می کند که کارشناسان اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران هم در آن شرکت می کنند بنابراین نگرانی هایی که برخی کارشناسان و رسانه ها مطرح می کنند در حال حاضر چندان موضوعیت ندارد و ابهاماتی که وجود دارد در جلسات کارشناسی حل خواهد شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران اظهار داشت: در صورتی که ایجاد سازمان ملی مهاجرت با اهدافی که مد نظر طراحان آن است به تصویب برسد خدمات بهتری به مهاجرین ارایه خواهد شد و جای نگرانی در این خصوص نیست، این سازمان تمام مهاجرین و اتباع خارجی حاضر در جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود و در نظر است که نسبت به تمام آن ها قبول مسوولیت کرده و به آن ها خدمات ارایه دهد.

رضا دوست در مورد تمدید طرح آمایش 17 مهاجرین خارجی در ایران هم گفت: این طرح از 18 تیر (سرطان) 1401 آغاز شد و ابتدای آذر (قوس) به پایان رسید، اطلاع رسانی های خوبی هم شده بود که افراد دارای کارت های آمایش 16 مراجعه و برای تمدید کارت های خود در آمایش 17 شرکت کنند اما عده ای به دلایل مختلف در طرح شرکت نکردند که تصمیم گرفته شد یک زمان یک هفته ای دیگر از 19 تا 26 آذر در نظر گرفته شود تا بازمانده ها در طرح شرکت کرده و از خدمات آن بهره مند شوند.

این مقام مسوول وزارت کشور ایران در مورد تصمیم ها برای مهاجرین جدید الورود که در طرح سرشماری شرکت و برگه سرشماری دریافت کرده و مدارک آن ها تا پایان دی (جدی) تمدید شده هم گفت: مسایل در مورد مهاجرین باید در کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی مطرح و تصمیم های لازم در آنجا گرفته شود اما برنامه این است که این افراد به نوعی ساماندهی شوند. جلسه این کمیسیون در هفته های پیش رو برگزار می شود و تصمیم گرفته خواهد شد که از چه نوع خدماتی برخوردار شوند.

وی در رابطه با الزامی شدن دریافت کد یکتا یا شناسه اختصاصی اتباع خارجی که برای افراد دارای کارت های آمایش در کارت هایشان درج می شود و افراد دارای گذرنامه باید آن را از مرجع مربوطه دریافت کنند هم گفت: اتباع خارجی می توانند با مراجعه به سامانه نوبت دهی دفاتر کفالت و اشتغال اتباع خارجی (http://kanoonnobat.ir) بدون هیچ هزینه ای شناسه یکتای خود را از این سامانه دریافت کنند. در  سایت اداره اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران (https://bafia.ir) هم اطلاعات لازم و اطلاعیه های مربوط به این اداره وجود دارد که مهاجرین و اتباع خارجی می توانند با مراجعه به آن اطلاعات خود را در این حوزه به روز کنند.

رضا دوست در رابطه با شرایط دریافت گواهینامه رانندگی مهاجرین دارای کارت های آمایش هم گفت: بخشی از این برنامه در حال اجرا است که شرایطی دارد و یکی از شرایط تاهل است و یا اینکه از یک خانواده یک نفر گواهینامه دریافت کند و برای اینکه موضوع بازتر شود به عنوان یک موضوع در کمیسیون پیش رو مطرح خواهد شد.

وی در خصوص محدودیت های بانکی برای مهاجرین در برخی از بانک ها هم گفت: مشکلات در این زمینه بسیار کمتر شده است. در روزهای ابتدایی که این محدودیت ها به وجود آمد جلسات تعاملی زیادی با مسوولان مربوطه در این رابطه به ویژه مسوولان بانک مرکزی داشتیم که تا حد زیادی مشکلات حل شد هرچند بخش کوچکی از مشکلات باقی مانده و تلاش می شود آن هم حل شود.

 

کلیدواژه