قوس 19, 1401 14:56 Asia/Kabul
  • واکنش ایران به بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی و ادعاهای مطرح شده
    واکنش ایران به بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی و ادعاهای مطرح شده

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در حساب کاربری خود در توئیتر به اظهارات رئیس‌جمهور چین در جریان سفر به عربستان سعودی واکنش نشان داد.

جمشیدی نوشت: همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه حمایت کردند و با تجاوز نظامی وحشیانه یمن را ویران کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید تا ثبات و امنیت در منطقه مستقر شود و تروریسم به شرق و غرب تسری نیابد.

گفتنی است پس از دیدارهای شی جی پینگ رئیس جمهور چین  با مقامات ارشد سعودی ،روز جمعه چین و عربستان سعودی بیانیه‌ای مشترک را منتشر کردند که در بخشی از آن ادعاهایی علیه ایران مطرح و خواسته هایی از تهران مطرح شده است.

در این بیانیه مشترک، دو طرف چینی و سعودی بدون اشاره به کارشکنی‌های غرب در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند.

دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع تسلیحات هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

ماجرا به بیانیه مشترک ریاض و پکن منتهی نمی شود چرا که بعد از انتشار آن، رئیس‌جمهور چین در جلسه مشترک با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیانیه‌ای را امضا کرد که در آن از ایران انتقاد شده است.

در این بیانیه تاکید شده که روابط کشورهای عرب خلیج فارس و ایران باید بر اساس پیروی از اصول حسن همجواری و عدم مداخله، احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها و حل و فصل مناقشه‌ها با ابزارهای مسالمت آمیز، بر اساس منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی و عدم استفاده از زور یا تهدید به آن و حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

این ادعاها در حالی مطرح شده که واقعیات غیر قابل انکار خلاف این ادعاها را نشان می دهند.

نخست اینکه ایران به اذعان آژانس بین المللی انرژی اتمی و گزارش های مختلف آنها هیچ گونه انحرافی به سمت نظامی کردن برنامه صلح آمیز هسته ای خود نداشته است. این مساله اخیرا بار دیگر از سوی رافائل گروسی مدیرکل آزانس نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

ضمن اینکه «آوریل هینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا چند روز قبل صراحتا اعلام کردکه  هیچ اطلاعاتی که نشان دهد، ایران برای ساخت سلاح اتمی تصمیمی گرفته است، وجود ندارد.این موارد نشان می دهدکه بر خلاف ادعای مطرح شده در بیانیه پکن و ریاض اساسا تهران قصدی برای نظامی کردن برنامه هسته ای خود ندارد تا تضمینی برای صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران مورد نیاز باشد.

ضمن اینکه چین به عنوان یکی از اعضای گروه 1+4 همواره تا پیش از این از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران سخن گفته واز آن حمایت کرده بود.

مساله مهم دیگری که در بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی مطرح شده متهم کردن غیر مستقیم ایران به دخالت در امور داخلی همسایگان و به نوعی نداشتن سیاست حسن همجواری است.

این مساله نیز از اساس نادرست است. در واقع عربستان سعودی در کنار برخی از دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پس از آغاز ناآرامی ها در سوریه در سال 2011 در قالب ائتلاف غربی -عربی و با همراهی ترکیه به تجهیز و تسلیح انواع گروههای تروریستی در سوریه پرداختند و جنگی طولانی و البته ناکام را به مدت چندین سال به مردم سوریه تحمیل کردند.

در حالی که ایران در کنار متحدینش همان گونه که جمشیدی معاون سیاسی رئیس جمهور گفته با قوت تمام با تروریسم مورد حمایت سعودی ها و ارتجاع عرب در سوریه و عراق جنگید و آن را شکست داد.  هم چنین رژیم سعودی به همراه امارات از مارس 2015 جنگی خونین را علیه یمن به راه انداخته که حاصل آن کشته و مجروح شدن دهها هزار نفر از مردم یمن و نابودی زیر ساخت های این کشور بوده است.که این امر نشانگر سیاست منطقه ای مداخله جویانه و جنگ طلبانه ریاض است. همه این مسائل نشان می دهدکه اقدامات ایران چه مساله برنامه هسته ای و چه سیاست های منطقه ای ، بر مبنایی صحیح و منطقی استوار بوده و ادعاهای مطرح شده علیه تهران کاملا بی اساس است.

 

کلیدواژه