قوس 20, 1401 14:16 Asia/Kabul

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: روسیه به دنبال عادی سازی روابط با طالبان است اما در حال حاضر به موضوع به رسمیت شناسی حکومت طالبان فکر نمی کند.

سید محمد جمال فکوری بهشتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان مبنی بر اینکه در آینده نزدیک به افغانستان سفر خواهد کرد، اظهار داشت: وی پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان به کابل سفر کرده بود اما از زمانی که سفارت روسیه در کابل مورد حمله تروریستی قرار گرفت به این شهر نرفته بود از اینرو این سفر را می توان به منزله گشوده شدن باب جدیدی در تحولات افغانستان و منطقه تلقی کرد.

وی افزود: کشورهای همسایه، منطقه و جهان به نوعی با طالبان در ارتباط هستند اما تا کنون هیچ کشوری حاضر نشده حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، به نظر می رسد یک توافق ضمنی بین همه کشورها به وجود آمده که تا وقتی طالبان برخی شرایط مشخص را عملی نکرده حکومت شان به رسمیت شناخته نشود و روسیه هم در به رسمیت شناسی طالبان پیشقدم نخواهد شد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: به نظر می رسد که سفر آقای کابلوف به کابل صفحه جدیدی از روابط روسیه را با طالبان باز می کند که می تواند در بحث روابط بشر دوستانه هم کمک کند و این روابط به نفع مردم و تاجران افغان و نیز مراودات تجاری و اقتصادی افغانستان با دیگر کشورها است.

فکوری بهشتی با اشاره به اختلافات جدی امریکا و روسیه بر سر جنگ اوکراین و چگونگی روابط طالبان با این دو کشور گفت: حکومت طالبان تا حدی توانسته توازن را در روابط با امریکا و روسیه حفظ کند اما زمانی که روسیه نشست دوم خود را در رابطه با افغانستان برگزار و از طالبان برای شرکت در آن دعوت نکرد این گمانه تقویت شد که گویا بین روسیه و طالبان اختلاف نظر و نارضایتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: اکنون با سفر کابلوف به کابل به نوعی روابط روسیه و طالبان ترمیم می شود اما به هر صورت امریکا و روسیه در به رسمیت شناسی طالبان پیشقدم نمی شوند و تا زمانی هم که طالبان شرایط مطرح شده از سوی جامعه جهانی را عملی نکنند به رسمیت شناخته نخواهند شد.

 

کلیدواژه