قوس 20, 1401 18:25 Asia/Kabul

پژوهشگر افغان تاکید کرد: پژوهشگران افغانستان در خارج از این کشور باید از فرصت ها و حمایت های دانشگاه های خارجی در حوزه پژوهش به نحو احسن استفاده کنند.

داکتر محمد داوود عرفان در حاشیه نشست "پژوهش‌های دانشگاهی مربوط به افغانستان؛ فرصت‌ها و چالش‌ها" در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نتایج نشست ها و آسیب شناسی های حوزه پژوهش در افغانستان برای انجام کارهای بهتر در این حوزه قابل استفاده است.  

وی افزود: انجمن پایندان (انجمن همدلی استادان ایران و افغانستان) در دانشگاه فردوسی مشهد همزمان با هفته پژوهش در ایران برنامه ای را در رابطه با پژوهش در افغانستان تدارک دید و در این برنامه استادانی از ایران و افغانستان در مورد وضعیت پژوهش در افغانستان صحبت کردند.

به گفته این استاد دانشگاه در این نشست در مورد چگونگی پژوهش در افغانستان در سال های گذشته، مشکلاتی که پژوهش با آن مواجه است، کارهای مشترکی که بین دو کشور صورت گرفته، همکاری های دانشگاهی دو کشور در حوزه های خاص مانند هرات شناسی و آسیب شناسی آن صحبت شد و در مجموع نشستی برای آسیب شناسی بهتر موضوع پژوهش در افغانستان بود که از نتایج آن می توان برای انجام کارهای بهتر در حوزه پژوهش استفاده کرد.

عرفان اظهار داشت: در بیست سال گذشته این امیدواری وجود داشت که پژوهش افغانستان بتواند مسیر علمی و هدفمندی را طی کند، البته دستاوردهایی هم در این زمینه وجود داشت، دانشگاه ها و مراکز خصوصی آکادمیک کار می کردند اما با شرایط به وجود آمده نمی توان نسبت به آینده پژوهش در افغانستان چندان امیدوار بود زیرا بسیاری از پژوهشگران از افغانستان مهاجرت کرده اند، انگیزه ای که در سال های گذشته در ارتباط با بحث پژوهش به وجود آمده بود تا حد زیادی از بین رفته و حاکمیت جدید در افغانستان هم روی خوشی به پژوهش های بی طرفانه نشان نمی دهد.

به گفته این پژوهشگر افغان بنابراین دورنمای مشخصی از آینده پژوهش در افغانستان وجود ندارد مگر اینکه تغییر بنیادینی ایجاد شود و دوباره کار در این زمینه آغاز شود و پژوهش افغانستان وارد فاز جدیدی شود.

وی در عین حال گفت: در خارج از افغانستان فرصت هایی برای پژوهش در حوزه افغانستان ایجاد شده است، به ویژه پژوهشگرانی که به کشورهای غربی رفته اند یا به ایران آمده اند با حمایت های دانشگاه های این کشورها می توانند فرصت های جدیدی خلق کنند و کارهای جدی تری انجام دهند.

گفتنی است: نشست "پژوهش‌های دانشگاهی مربوط به افغانستان؛ فرصت‌ها و چالش‌ها"از سوی انجمن پایندان با همکاری قطب علمی فردوسی و شاهنامه در دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت هفته پژوهش برگزار شده بود.

 

کلیدواژه