قوس 30, 1402 13:39 Asia/Kabul
  • کسانی که به اسلام و توسعه شرق علاقه مند هستند باید به زبان فارسی توجه داشته باشند

کارشناس فرهنگی-ادبی افغان تاکید کرد: کسانی که به اسلام و توسعه منطقه و شرق علاقه مند هستند باید به زبان فارسی که دریچه جذب علوم و راه رسیدن به توسعه جهانی است توجه داشته باشند.

شمس الحق آریانفر مسوول بنیاد شهید احمد شاه مسعود در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری اولین مسابقه بین المللی "پارسی وطن است" اظهار داشت: در راستای پاسداشت پارسی این مسابقه راه اندازی شده و در رابطه با فرهنگ و زبان فارسی است و هدف هم این است که زبان فارسی که یکی از زبان های بزرگ و مطرح منطقه و جهان می باشد اگر تا حدی مورد بی مهری قرار گرفته دوباره مورد توجه قرار بگیرد و در این زمینه کارهای خوبی انجام شود.

وی افزود: این آزمون در سه بخش شعر، داستان کوتاه و مقالات تبلیغی، پژوهشی است و در رابطه با زبان فارسی، پژوهش ها در این زمینه، راه های توسعه و شکوفایی آن، پیشینه و آینده این زبان می باشد و علاقه مندان از سراسر جهان می توانند در این آزمون شرکت کنند و در نظر است جوایزی به برندگان اعطا شود و آثار برتر تقدیر شوند.

به گفته این ادیب افغان زبان فارسی یکی از زبان های قوی در منطقه و جهان و دومین زبان در سطح منطقه و جهان اسلام است و اسلام با این زبان به کشورهای جنوب آسیا و جنوب شرقی آسیا رفته و در 1400 سال پس از اسلام بیشترین آثار اسلامی در فقه، تفسیر و حدیث به زبان فارسی نوشته یا ترجمه شده است. بنابراین از لحاظ دینی هم وظیفه داریم که به زبان فارسی توجه داشته باشیم و به لحاظ ملی هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آریانفر عنوان کرد: دانش با زبان های کوچک منتقل نمی شود بلکه با زبان های بزرگ و توسعه یافته قابل انتقال است و اگر به زبان فارسی توجه نشود در انتقال دانش هم به ویژه در منطقه با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گفته این کارشناس ادبی زبان فارسی دارای یک حوزه تمدنی است و حدود چهارده کشور در منطقه با این زبان عجین هستند و در هند، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و قفقاز، چین، بالکان و اروپای شرقی آثاری به این زبان نوشته شده است پس این ارزش بزرگ معنوی باید پاسداری شود و اگر چنین نشود در حالیکه دیگر زبان های بزرگ دنیا هر روز توسعه پیدا می کنند، با محدودیت مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل خواستیم توجه استادان، دانشمندان و شخصیت ها را به زبان فارسی و توسعه و اعتلای آن جلب کنیم.

گفتنی است مسابقه بین المللی "فارسی وطن است" با همکاری بنیاد احمد شاه مسعود و موسسه در دری برگزار می شود.

 

کلیدواژه