قوس 21, 1401 17:52 Asia/Kabul

رئیس حزب بیداری ملت افغانستان گفت: تا زمانی که پاکستانی ها در سیاست خارجی خود تغییر ایجاد نکنند و افغانستان را به عنوان یک کشور مستقل تلقی نکنند تنش ها بین دو کشور ادامه دارد و تغییری در روابط آن ها به وجود نخواهد آمد.

عبدالمقصود حسن زاده در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به افزایش تنش های مرزی بین نیروهای طالبان و پاکستان علی رغم سفرهای متقابل مقامات دو کشور اظهار داشت: مشکلات بین افغانستان و پاکستان ریشه ای است و تا زمانی که پاکستانی ها در سیاست خارجی خود تغییر ایجاد نکنند و نپذیرند که افغانستان یک کشور مستقل و مردم آن آزادیخواه و مبارز هستند تغییری در روابط دو کشور به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: بسیاری از پاکستانی ها می خواهند در افغانستان همیشه جنگ باشد و هیچ حکومتی در آن وجود نداشته باشد و اگر حکومتی باشد سیاست اسلام آباد این است که بر وفق مراد پاکستانی ها عمل کند و یا گروه های تروریستی را در مقابل آن حمایت کند اما افغان ها با این ایده ها مخالفند ضمن اینکه ادعاهای حقوقی سرزمینی بین افغانستان و پاکستان و مساله آب ها بین دو کشور وجود دارد به همین دلایل حکومت های پاکستان به افغانستان به عنوان دوست نمی نگرند که این عملکرد پاکستان سبب می شود فضا در افغانستان برای هندوستان بیشتر باز شود.

این فعال سیاسی افغان عنوان کرد: در صورتی که سیاست خارجی پاکستان در قبال افغانستان تغییر کند و این کشور را به عنوان یک همسایه خوب و یک کشور مستقل بداند مردم افغانستان هم پاکستانی ها را دوست خود خواهند دانست در غیر اینصورت تنش ها روز به روز افزایش پیدا می کند و حتی امکان بروز جنگ نیابتی هندو پاکستان هم در افغانستان وجود خواهد داشت که ضرر آن به بسیاری کشورها خواهد رسید.

به گفته حسن زاده با توجه به درهم تنیدگی روابط کشورها امروز اگر کشوری آسیب ببیند ضرر آن به کشورهای دیگر هم می رسد چنانکه جنگ اوکراین اثرات منفی در تمام کشورهای دنیا به جا گذاشت و مشکلات اقتصادی برای جهان ایجاد کرد بنابراین اگر تنش ها بین افغانستان و پاکستان افزایش پیدا کند، زیاده خواهی های پاکستان ادامه یابد و حکومت طالبان هم از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشود پاکستانی ها از این وضعیت هم به نفع خود استفاده خواهند کرد.

این کارشناس سیاسی افغان یاد آور شد: با همه این ها هر حکومتی که در افغانستان بر سر کار بوده مردم این کشور از تمامیت ارضی خود دفاع کرده اند، در مقابل هرگونه ظلم و تجاوز متحد شده اند و هر کشوری به مرزهای این کشور تجاوز کند مردم متحد شده و از سرزمین خود دفاع می کنند. در عین حال افغانستان و پاکستان باید بدانند که به عنوان دو کشور همسایه نیاز است که وابط نیک باهم داشته باشند.

به گفته حسن زاده پاکستان یک کشور اسلامی اتمی است که ارتش منظمی هم دارد، استعمارگران به دنبال ناامن کردن پاکستان هم هستند و درپی آن می باشند که از گروهک های ایجاد شده توسط خود به این منظور استفاده کنند و همانگونه که ارتش افغانستان را دوبار متلاشی کردند می خواهند ارتش پاکستان را توسط گروه طالبان پاکستانی متلاشی کنند و از طالبان افغانستان هم مطالبه کنند که طالبان پاکستانی را در افغانستان پناه دهند.

وی اضافه کرد: به هر صورت استعمارگران نقشه هایی برای پاکستان دارند که پاکستانی ها باید هوشیار باشند، اتحاد خود را حفظ کنند و روابط حسنه ای با کشورهای همسایه داشته باشند تا از این کشورها هم علیه آن ها استفاده نشود.

 

کلیدواژه