قوس 23, 1401 14:09 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: پاکستانی ها به دنبال آن هستند که با فراهم کردن زمینه های به رسمیت شناسی طالبان به نوعی از خطر طالبان پاکستانی در امان بمانند.

داکتر سید انور موسوی با اشاره به تنش های مرزی به وجود آمده بین نیروهای طالبان و نیروهای پاکستان و انتشار مطلبی در روزنامه داون پاکستان در این خصوص که اگر طالبان رسمیت بین المللی می خواهند باید ساز و کارهای یک حکومت مقتدر را در پیش بگیرند، اظهار داشت: پاکستان در حدی نیست که در رسمیت یافتن طالبان از سوی جامعه جهانی تاثیر بسزایی داشته باشد اما به دنبال بهره برداری از این مساله است به گونه ای که از یکسو مرزهای خود را آرام کند و از سوی دیگر وعده هایی به طالبان بدهد تا در راستای خواسته های اسلام آباد اقداماتی انجام دهد.

وی افزود: بیشتر نیروهای طالبان افغانستانی هستند، افغانستان هم از گذشته ها با پاکستان اختلافات مرزی داشته و طالبان به هیچ عنوان نمی تواند از ادعای سرزمینی افغانستان بر پاکستان چشم پوشی کند اما تنش های فعلی بین طالبان و پاکستانی ها ناشی از اختلاف افکنی های بیگانگان است.

به گفته این کارشناس سیاسی یک احتمال دیگر هم این است که پاکستانی ها می خواهند در آینده نزدیک حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند و به صورت صوری تنش هایی را در مرز ایجاد کرده اند تا بگویند به خاطر آرام شدن مرزهایمان طالبان را به رسمیت می شناسیم.

موسوی با اشاره به اظهار نظر برخی کارشناسان در مورد اینکه پس از کنار رفتن عمران خان از نخست وزیری پاکستان روابط پاکستان و طالبان کاهش یافته عنوان کرد: شکل گیری ابتدایی طالبان در پاکستان بوده، بیشتر اعضای اصلی طالبان در پاکستان حضور داشته اند و تمام امکانات نظامی طالبان در زمان جنگ با خارجی ها و حکومت قبلی افغانستان، از پاکستان وارد افغانستان شد. اکنون پاکستان می خواهد به مجامع بین المللی وانمود کند که با طالبان موافق نیست در حالیکه نیروهای طالبان در خاک پاکستان و در مکان هایی که تحت نظارت دولت پاکستان بوده آموزش دیده اند و اسلام آباد نمی تواند این موضوع را انکار کند.

وی در مورد اظهارات بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان مبنی بر اینکه برای مبارزه با تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه های تروریستی مجبوریم با طالبان افغانستان همکاری کنیم و نقش حکومت طالبان در افغانستان بر عملکرد طالبان پاکستانی گفت: یکی از خطاهای پاکستان این بود که می خواست گروه های تروریستی را از طریق طالبان افغانستانی از خاک آن کشور خارج و وارد افغانستان کند.

موسوی اظهار کرد: اما این سیاست پاکستان اشتباه بوده و این احتمال وجود دارد که همین گروه ها شورش هایی را در پاکستان راه اندازی کنند. چنانکه طالبان پاکستان اعلام می کنند که باید مانند طالبان در افغانستان، آن کشور را از سیطره حکومت های فاسد خارج کنند و باید یک حکومت اسلامی در پاکستان حاکم شود.

وی اضافه کرد: به همین دلیل دولت اسلام آباد تلاش می کند که از طریق به رسمیت شناسی حکومت طالبان در افغانستان از این حکومت بخواهد که طالبان پاکستانی را دعوت به آرامش کند و یا آن ها را به خاک افغانستان منتقل کند.

 

کلیدواژه