قوس 27, 1401 19:52 Asia/Kabul
  • انتشار اسناد جدیدی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها با حمایت آمریکا
    انتشار اسناد جدیدی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها با حمایت آمریکا

روزنامه گاردین اسناد جدیدی از جنایت‌های ارتش رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان منتشر کرد که این جنایت‌ها با حمایت آمریکا انجام شد.

گزارش گاردین به برخی از موارد جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اشاره دارد که شامل بدرفتاری با کودکان، شکنجه اسرا، تخریب منازل فلسطینیان و سخت‌گیری علیه خانواده‌های فلسطینی در ایست و بازرسی‌ها را شامل می‌شود. این گزارش دو نکته مهم دارد.

 اول اینکه؛ این جنایت‌ها بر اساس شهادت و گواهی عناصر سابق ارتش اشغالگر صهیونیستی به دست آمده و لذا مستند است. دوم اینکه؛ در گزارش گاردین تأکید شده است که آمریکا نیز در این جنایت‌ها شریک رژیم صهیونیستی است زیرا دولت واشنگتن از خشونت‌های ارتش اشغالگر در فلسطین حمایت‌های مالی آمریکا می کند. با این حال، در گزارش گاردین به حمایت‌های سیاسی آمریکا از رژیم صهیونیستی به خصوص در نقض قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت و همچنین رای منفی آن در همه نهادها در دفاع از این رژیم اشاره‌ای نشده است. بدون شک اگر حمایت همه جانبه آمریکا و قدرت‌های اروپایی از رژیم صهیونیستی نبود این رژیم نمیتوانست تا این حد با خیالی آسوده مرتکب جنایت علیه فلسطینی‌ها شود.

اگرچه اقدام روزنامه گاردین در قالب شکستن سکوت در خصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی، اقدامی ارزشمند است، اما مواردی که به عنوان جنایت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها مطرح شده به مراتب کمتر از میزان جنایتی است که این رژیم مرتکب می‌شود.

پیش از این شماری از نهادهای حقوق بشری غیردولتی، در گزارش‌های متعددی برخی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را احصا کرده بودند. سازمان عفو بین الملل روز یکم فوریه 2022 در گزارشی بازداشت های خودسرانه و غیرقانونی، ضبط زمین ها و ساختمان ها، قتل های غیرقانونی، انتقال های اجباری، محدودیت در رفت و آمدها و جلوگیری از آموزش را از مصادیق نقض فاحش حقوق بنیادین بشری فلسطینیان عنوان کرده بود.

انتشار این گزارش‌ها بیانگر تفاوت رویکرد رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی غیردولتی با نهادهای دولتی است. رسانه‌ها و نهادهایی که از استقلال نسبی برخوردار هستند بر جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها اذعان دارند و حتی خواستار برخورد حقوقی با آن هستند. سازمان عفو بین‌الملل بر لزوم پیگیری و تعقیب جنایات رژیم اسرائیل توسط دیوان کیفری بین المللی، سازمانهای بین المللی، منطقه ای و محاکم ملی کشورها تاکید دارد.

با وجود این، اما حمایت قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا از رژیم صهیونیستی، لابی قوی یهودی در نظام جهانی و در درون کشورهای غربی و همچنین مستقل نبودن نهادهای حقوقی بین‌المللی دولتی از جمله علل مهمی است که سبب شده رژیم صهیونیستی با وجود اثبات ارتکاب جرائمی که از مصادیق جرائم مشخص شده در اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی است، از هرگونه تعقیب و مجازات در امان باشد.

این جنایت‌ها در شرایطی علیه فلسطینی‌ها اعمال می‌شود که باریکه غزه از سال ۲۰۰۶ تاکنون تحت محاصره همه جانبه رژیم اشغالگر قدس قرار دارد. رنج و دردهایی که مردم غزه در ۱۶ سال گذشته متحمل شدند حتی به مراتب شدیدتر از جنایت‌هایی است که در گزارش گاردین و عفو بین‌الملل به آن اشاره شده است. نهادهای حقوقی جهانی تاکنون هیچ اقدامی در قبال این جنایت‌های رژیم صهیونیستی در باریکه غزه انجام نداده‌اند، در حالی که سازمان ملل متحد بارها اعلام کرد غزه به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل شده است.

 

 

کلیدواژه