جدی 05, 1401 18:35 Asia/Kabul

رئیس حزب نهضت بیداری ملی فلاح افغانستان تاکید کرد: در صورتی که طالبان نتوانند رضایت ملت افغانستان را کسب کنند و مشروعیت خود را از مردم بگیرند هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نخواهد شناخت.

محمد یاسین حبیب در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری گفت: مساله مهم برای طالبان این است که مشروعیت خود را از ملت خود بگیرد چنانکه چین و آلمان برای سال ها از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشدند اما مسوولان آن ها به دنبال کسب مشروعیت از مردم بودند، مسوولان حکومت طالبان هم اکنون باید به همین فکر باشند.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: در ابتدا مهم کسب رضایت مردم و پس از آن کسب رضایت همسایگان و دیگر کشورها است. در صورتی که کشورهای همسایه افغانستان به رضایت از حکومت طالبان برسند دیگر کشورهای دنیا هم مناسبات خود را با این حکومت بهبود خواهند بخشید اما در صورتی که ملت افغانستان از حکومت طالبان ناراضی باشند کشورهای دنیا هم طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت.   

وی با اشاره به تنش ها و درگیری های اخیر مرزی بین نیروهای طالبان و نیروهای پاکستانی هم عنوان کرد: در دین اسلام به مسلمانان تاکید شده که وحدت اسلامی خود را حفظ کنند زیرا دشمنان اسلام تلاش می کنند مسلمانان را از هم جدا کنند و حتی آنان را به جان یکدیگر بیندازند. اکنون که حکومت طالبان بر جغرافیای افغانستان مسلط شده لازم است که مناسبات نیک همراه با حسن همجواری با کشورهای همسایه و منطقه داشته باشد، این مساله به نفع افغانستان و مردم این کشور و نیز حکومت طالبان است.

به گفته حبیب در صورتی که مسوولان حکومت طالبان مشکلات مرزی بین افغانستان و برخی کشورهای همسایه را حل کنند که راه حل هم دارد پیامدهای مثبتی درپی خواهد داشت، افغانستان و مردم آن باید در امنیت و رفاه باشند و مردم در فضای صلح، ثبات و آرامش قرار بگیرند، مهم این است که افغانستان با همسایگان خود در عرصه های مختلف از جمله اقتصاد و تجارت مناسبات نیک داشته باشد.

وی اضافه کرد: درگیری های مرزی بین نیروهای مرزی حکومت طالبان با نیروهای مرزی پاکستان هم به ضرر مردم دو کشور و به ویژه به ضرر حکومت طالبان است.

 

کلیدواژه