جدی 11, 1401 12:38 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان گفت: قطع فعالیت و کمک های تعدادی از موسسات بین المللی در افغانستان تاثیرات منفی در اقتصاد و سفره مردم خواهد داشت.

عبدالهادی فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اعلام تعدادی از موسسات بین المللی مبنی بر توقف فعالیت خود در افغانستان در اعتراض به ممنوعیت فعالیت زنان در موسسات داخلی و خارجی در افغانستان توسط طالبان اظهار داشت: زنان نیمی از پیکر جامعه هستند و با توجه به جنگ ها و مشکلاتی که طی بیش از چهار دهه گذشته در افغانستان پیش آمده بسیاری از زنان نان آور خانه هستند و مشقات زندگی را به این خاطر تحمل می کنند.    

وی افزود: تصمیم موسسات و نهادهای بین المللی برای بستن دفاتر خود در افغانستان تاثیرات منفی زیادی در زندگی و سفره های بسیاری از مردم دارد و اثرات منفی آن برای زنان و به ویژه زنان نان آور خانه به مراتب بیشتر است.

این کارشناس افغان همچنان گفت: جلوگیری از تعلیم، تحصیل و کار زنان توسط طالبان علاوه بر عقب ماندگی علمی و فرهنگی جامعه، تاثیرات منفی زیادی هم در اقتصاد، معیشت و قدرت خرید مردم دارد و این مساله روز به روز بیشتر رونما می شود.

به گفته فرهنگ ضروری است که بر اساس احکام دینی و اسلامی راهکاری به وجود آید که زنان شاغل در افغانستان به کار خود ادامه دهند تا از این مشکلات بزرگ خارج شویم در غیر اینصورت مشکلات مردم افغانستان در درازمدت بسیار افزایش خواهد یافت.

وی در مورد تاثیر توقف بخش بزرگی از کمک های بین المللی بر چگونگی عملکرد حکومت طالبان هم گفت: حکومت ها بر اساس درآمدهایی که از نظام گمرکی، مالیات بر عواید و امثال آن به دست می آورند، می توانند کارهای خود را پیش ببرند اما بخش زیادی از مردم با مشکل مواجه می شوند و دولت ها هم که همواره شعار خدمت به مردم سر می دهند باید خدمتگزاری به مردم را در اولویت کار خود قرار دهند تا آنان با مشکل مواجه نشوند.

فرهنگ در رابطه با پیامدهای ممنوعیت کار زنان در تمام نهادها توسط حکومت طالبان گفت: بسیاری از مردم افغانستان و از جمله زنان در موسسات و نهادها کار می کنند و اگر این ممنوعیت ها ادامه پیدا کند مشکلات آنان افزایش می یابد، فقر گسترش پیدا کرده و مهاجرت ها بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مسایل باعث می شود که نسبت به اقتصاد و تجارت در افغانستان نگاه منفی ایجاد شود بنابراین باید تلاش شود که در داخل افغانستان زمینه اعتماد، آرامش و اشتغال فراهم شود.

 

کلیدواژه