نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مساله زنان با توجه به دیدگاه اسلام در این زمینه، عمیق و دقیق است
(last modified 1401-10-15T08:07:50+00:00 )
جدی 15, 1401 12:37 Asia/Kabul

کارشناس فرهنگی افغان تاکید کرد: تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد حقوق زنان با نگاه عمیق، ظریف و دقیق نسبت به دیدگاه اسلام در خصوص مساله زنان بود.

داکتر مژگان رضایی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در دیدار با زنان نخبه و فعالین سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حوزه زنان گفت: تذکراتی ایشان به عنوان رهبر یک کشور اسلامی و رهبر جهان تشیع دادند با نگاه کاملا گسترده و در عین حال ظریف و دقیق بود.

وی اظهار داشت: بر اساس آموزه های اسلامی در ساحت تعاملی و انسانی سه نوع رابطه وجود دارد؛ رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خودش و رابطه انسان با خلق خدا.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: تعریفی که در دین از ارتباط انسان با خدا شده بر اساس یک نگاه کاملا ارزشی و انسانگرایانه است، در قرآن کریم هم وقتی مومنین و مومنات، مسلمین و مسلمات و امثال آن را داریم به این معنی است که مرد زن در کنار یکدیگر قرار داده شده اند و هیچ تفاوتی میان آن ها نیست.

به گفته رضایی در مورد ارتباط انسان با خودش و ویژگی های اخلاقی و انسانی هم وقتی خداوند در قرآن کریم می فرماید "ان الانسان لفی خسر"، اشاره ای به زن یا مرد نشده و همه انسان ها مد نظر قرار گرفته اند. در آیاتی از قرآن کریم هم خداوند متعال زنان را برای مردان و زنان مومن مثال زده مانند جایی که از آسیه زن فرعون به عنوان نماد حق طلبی، عدالت خواهی و مبارزه با ظلم یاد کرده است.

این کارشناس افغان در خصوص رابطه انسان با خلق خدا هم عنوان کرد: در کیفیت تعامل انسان با جامعه بر یک اصل اساسی بسیار مهم تاکید شده که عبارت از حجاب است. اما بیشتر تهاجم ها، تهمت ها، مشکلات و اشتباهاتی که چه در نگاه بیرونی و غربی و چه در نگاه درونی نسبت به دین و زن ایجاد می شود، بیشتر حول محور اصل حجاب است در حالی که واقعیت امر این است که حجاب دقیقا بر اساس تمام ساحات انسانی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: وقتی بر اساس احکام دینی به زنان گفته می شود بر اساس معیار خاصی و به اندازه مشخصی خود را بپوشانید خود قرآن می فرماید این پوشش دقیقا برای این است که شما را بشناسند و به شخصیت زنانه شما احترام بگذارند و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان ابزار و وسیله ای برای کسب درآمد و لذت به شما نگاه نکنند. تاکید قرآن کریم این است که شخصیت، توانایی، استعداد و ذات زنان برجسته شود نه جذابیت های جسمانی آنان.

رضایی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در غرب از زنان به عنوان نیروی کار ارزان و وسیله لذت جویی استفاده شده، در حالی که حجاب زنان می تواند در هر دو عرصه از آنان محافظت کند. بر اساس آیات قرآن کریم و احکام اسلامی، حجاب محدودیتی برای فعالیت زنان در عرصه های مختلف نیست بلکه برای این است که شخصیت آنان معرفی و شناخته شود و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند.

وی اضافه کرد: با وجود صراحت اسلام در مورد حجاب در بسیاری از جوامع اسلامی حتی اندیشمندان مسلمان در مساله حجاب دچار افراط و تفریط شده اند.

 

کلیدواژه