جدی 19, 1401 15:24 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: رویکردهای افراطی طالبان در خصوص مسایل مختلف از جمله مساله زنان تغییری نکرده اما آنان برای به حداقل رسانی واکنش ها به سیاست های خود برنامه هایشان را آهسته آهسته پیاده می کنند.

سرور جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در دیدار با معاون یوناما و رد ممنوعیت کامل تحصیل زنان در حالیکه از اظهارات قبلی اش این ممنوعیت هویداست، اظهار داشت: دیدگاه های طالبان نسبت به گذشته تغییری نکرده و این شیوه حکومت داری آنان است که دچار تغییاتی شده است.

وی افزود: از عملکرد حکومت طالبان و مقامات ارشد آن چنین برمی آید که افکار و ذهنیت های آنان تغییر نکرده و همان ذهنیت دوره قبلی حاکمیت طالبان در بیش از دو دهه گذشته را دارند و ارزش های آنان هم همان ارزش هایی است که در دوره قبلی حکومت داری خود پیاده کردند. بنابراین هیچ تغییری در سیاست و نگرش طالبان نسبت به جامعه و زنان ایجاد نشده و فقط شیوه های حکومت داری آنان تا حدی تغییر کرده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: از زمان روی کار آمدن طالبان در حدود یک و نیم سال گذشته آنان اصلاحات مد نظر خود را به یکباره اعمال نکردند، در ابتدا صبر کردند که جامعه به آرامش نسبی برسد و بعد آهسته آهسته تغییراتی ایجاد کردند تا واکنش های تند جامعه به این اصلاحات طالبانی و شیوه حکومت داری آنان به حداقل برسد و از تظاهرات و اعتراضات گسترده مردم جلوگیری شود.

به گفته این کارشناس افغان ممنوعیت حضور زنان در صحنه اجتماعی یک بحث جدی در بین طالبان است اما تلاش می کنند که با گفت و گو و شیوه های مدیریتی عکس العمل ها را در این زمینه به حداقل برسانند و کم کم شاهد دیگر اصلاحات طالبانی باشیم. به نظر می رسد که در حکومت طالبان شاهد حضور زنان در جامعه، سیاست و ساختارهای سیاسی نخواهیم بود.

جعفری در مورد توقف کمک های سازمان های بین المللی به مردم افغانستان در واکنش به سیاست های طالبان در محدود کردن فعالیت زنان هم گفت: این اقدامات بیشتر سیاسی است و آن ها بر اساس مصلحت های سیاست خارجی خود تصمیم می گیرند و حتی از سال 2014 به بعد شرکای بین المللی افغانستان تصمیم گرفتند که این کشور را به طالبان واگذار کنند چنانکه مذاکرات با طالبان سرعت گرفت و به ویژه امریکایی ها تلاش کردند برای آن زمینه سازی کنند و کمک ها هم به حداقل رسید.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اکنون که امریکایی ها و تعداد دیگری از بازیگران بین المللی به افغانستان کمک می کنند احتمالا این کمک ها به تدریج قطع می شود، پس به دنبال بهانه هایی برای به حداقل رساندن کمک های خود به افغانستان هستند که یکی از بهانه ها می تواند رفتار ناشیانه حکومت طالبان باشد.

وی در مورد نگاه کشورهای خارجی به حکومت طالبان در افغانستان هم گفت: وجود یک حکومت افراطی در افغانستان تهدیدی برای کشورهای همسایه از جمله کشورهای آسیای مرکزی به حساب می آید پس آن ها تلاش می کنند موضوعات مربوط به افغانستان را مدیریت کنند اما به نظر می رسد کشورهای غربی تاثیرگذار در افغانستان از حضور گروه های افراطی در این کشور، گسترش آن ها به سمت مرزها با کشورهای همسایه و مختل کردن امنیت آن ها راضی هستند.

 

کلیدواژه