جدی 21, 1401 13:52 Asia/Kabul

پژوهشگر روابط بین الملل کابینه جدید رژیم صهیونیستی را یک کابینه فاقد هرگونه هنجار، ارزش و رفتارهای اخلاقی دانست که فقط به دنبال بقای این رژیم است.

دکتر فرشید باقریان در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری گفت: رژیم صهیونیستی بقای خود را مبتنی بر این قرار داده که اگر وجه ایجابی حضورش بقا باشد وجه سلبی آن ممکن است عدم دیگران باشد از همین رو در نظر گرفتن حقوق فلسطینی ها و به رسمیت شناسی حقوق دیگران برای صهیونیست ها کاملا به محاق رفته و در تفکر سیاسی کابینه فعلی رژیم صهیونیستی هم جایی ندارد.

وی با اشاره به تنش هایی که از سوی کابینه جدید رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو که طی کمتر از دو سال به عنوان رئیس کابینه این رژیم بار دیگر به قدرت بازگشته و با انتقادهایی هم در سطح بین المللی مواجه شده عنوان کرد: خاستگاه تنش هایی که از سوی صهیونیست ها ایجاد می شود ایدئولوژی است و این تفکر ذهنی که برای داشتن چنین کابینه افراطی خود را نژاد برتر بدانند و دیگران را از حق زندگی دور کنند و کارگزاری را که برای این تفکر انتخاب کرده اند نتانیاهو است.

به گفته این تحلیلگر روابط بین الملل این شروع یک ظلم و ماجراجویی خصمانه دیگر است که تنها به دست نتانیاهو می توانست عملی شود و ممکن بود افراد دیگری این ماموریت را قبول نکنند. حضور مجدد وی نشانه ای از رفتارهای خصمانه در کل جهان است و فقط به سرزمین های اشغالی و فلسطین محدود نخواهد ماند.

این پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین الملل اظهار داشت: اگرچه امریکا در حال حاضر در خصوص جنگ اوکراین حرکات تهاجمی دارد البته به صورت جنگ نیابتی، اما از عراق و افغانستان در ظاهر خارج شده و در سوریه رفتار کم تنشی را دنبال می کند که این موضوع برای رژیم اسرائیل خطرناک است چون رژیمی است که از تنش می تواند ارتزاق کند و اگر تنش در دنیا کاهش پیدا کند محکوم به فنا می شود. بنابراین اگر در نقاط دیگر دنیا شاهد جنگ های بیشتری باشیم ممکن است رژیم اسرائیل دست از این رفتارهای خصمانه خود بردارد اما در حال حاضر شاهد جنگ های دیگری نیستیم. از اینرو پیش بینی می شود که در خصوص رژیم اسرائیل شاهد افزایش تنش ها و رفتارهای خصمانه خواهیم بود.

باقریان بیان داشت: نتانیاهو سابقه درخشانی در سیاست ندارد اما شخص جنجالی است، پرونده های فساد مالی دارد و همسرش هم دارای پرونده فساد مالی است، نتانیاهو چهره شناخته شده ای در سیاست جهان است اما در جهان و حتی در سرزمین های اشغالی چهره مطلوبی نیست.

وی همچنان خاطرنشان کرد: مساله این است که رژیم اسرائیل برای اینکه بتواند در مقابله با امریکا در خصوص مساله ایران رای و کرسی به دست آورد و امتیازات بیشتری بگیرد باید چهره خشونت بار و تهاجمی بیشتری به خود بدهد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا بود، به نظر می رسید که رژیم ملایم تری در سرزمین های اشغالی حاکم است و اکنون که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا است و گذشته از جنگ اوکراین ظاهرا دیدگاه ملایم تری نسبت به مسایل جهان دارد، اتفاقا با حضور وی دنیا بیشتر به سوی افراطی گری پیش می رود و راست های افراطی بیشتر حضور پیدا می کنند که یک نمونه آن کابینه جدید رژیم صهیونیستی است.

به گفته باقریان به نظر می رسد که روابط رژیم صهیونیستی با اعراب سخت تر خواهد شد و حتی پیمان های "ابراهیم" که از ابتکارات ترامپ بود ممکن است با چالش مواجه شود. در روابط ترکیه و اسرائیل هم تجدید نظر خواهد شد زیرا کابینه بر سر کار رژیم صهیونیستی افراطی است و این وضعیت صهیونیست ها را به سمت داعیه ایدئولوژیک شان به عنوان نژاد برتر و استثناء و آنچه در غایت نهایی شان است یعنی جنگ آخرالزمان یا آرماگدون پیش می برد که این رویکردها باعث انتقادات و اعتراضات شده است.

وی تصریح کرد: با گذشت تنها چند هفته از معرفی کابینه جدید رژیم صهیونیستی اعتراضات در سطح جهان علیه رویکرد و عملکرد این رژیم زیاد شده و رو به افزایش است.

 

کلیدواژه